Wat betekent "bolt wat uit" of "uit te bollen" als het onderwerp een fiets is?

Zie hier een voorbeeld van de context:

Deze remt namelijk constant (lichtjes) af. Bij het uitbollen voel je heel goed dat ie remt ipv mooi soepel uit te bollen.

een maand geleden
in: Fietsen
1.9K
tinus1969
een maand geleden
Zoveel als ‘uitrollen’, verder bewegen zonder te trappen.
LeonardN
een maand geleden
Is dat Vlaams?
crispy
een maand geleden
Ik denk dat het gewoon een typefout is, moet volgens mij uitrollen en rollen zijn.
tinus1969
een maand geleden
Geen typefout, is vziw erkend wielersportjargon. Niet alleen meer in Vlaanderen.
ronron1212
een maand geleden
@tinus1969 en wat betekend het dan als het erkend is?
tinus1969
een maand geleden
@ronron1212 zie mijn eerste reactie Zoveel als ‘uitrollen’, verder bewegen zonder te trappen.

Antwoorden (1)

Het is een term uit het wielrennen en betekent:
Uitrollen, fietsen zonder moeite te doen. Bijvoorbeeld als je over de finish bent gekomen.
een maand geleden