hoe hard kan een wielrenner?

Hoeveel kmph kan een professionele wielrenner fietsen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
7.9K

Antwoorden (3)

56,375 km...in 1 uur is gehaald door Chris Boardman Verenigd Koninkrijk 1996 Birmingham

Toegevoegd na 5 minuten:
91,562 in 1 uur is gehaald op een ligfiets. Francesco Russo Zwitserland 2 augustus 2011 Lausitzring, Duitsland
10 jaar geleden
Ruim 200 km/u op een fiets met zéér groot verzet. Maar wel in het zog van een auto met windscherm.
10 jaar geleden
De gemiddelde snelheid van een wielrenner hangt natuurlijk van veel dingen af. Bijvoorbeeld of je een geoefende of beginnende wielrenner bent, of je een wedstrijd rijdt of traint, wat voor weer het is, hoe lang je fietst enz enz. In het onderstaande overzicht geven we aan wat de gemiddelde snelheid van een wielrenner is in bepaalde situaties. Uiteraard zijn dit gemiddelde snelheden en kan het zijn dat jij minder hard of juist sneller fietst.

Wielrenner Gemiddelde snelheid
Training Wedstrijd
Beginner wielrenner 25 tot 30 km/u 30 tot 35 km/u
Geoefend wielrenner 30 tot 40 km/u 35 tot 45 km/u
(Semi) prof wielrenner 35 tot 45 km/u 40 tot 50 km/u

Wat is de gemiddelde snelheid van wielrenners bij de Tour de France?

De snelste tour de France ging in een gemiddelde snelheid van bijna 42 km/u gemiddeld. Dit lijkt misschien mee te vallen, maar als je weet dat de renners dit gemiddelde halen door in 20 dagen tussen de 3400 en 3600 km te fietsen, dan begrijp je dat dit een geweldige gemiddelde snelheid is.