Waarom zijn er nog steeds aparte heren- en damesfietsen?

Volgens mij is het technisch (vanwege stevigheid frame) niet nodig om een stang zoals bij herenfietsen te hebben. Zit die stang eigenlijk alleen maar in de weg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
2.4K

Het beste antwoord

Zooi maakt een terechte opmerking: met damesfietsen kun je beter niet tegen een muur aanrijden.
Als je niet aan een wielerwedstrijd mee wilt doen kan een damesfiets veel voordeel bieden, het is veel gemakkelijker om grote lasten op een damesfiets te vervoeren, als niet-autobezitter maak ik daar vaak en al heel lang gebruik van en het frame blijkt daar goed tegen bestand.
Uit puur mechanisch opzicht gaat er echter niets boven een frame dat uit driehoeken is opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Waarschijnlijk zijn die vroeger gemaakt omdat dames toen bijna allemaal rokken droegen en omdat het een karwei was om gerokt je been over over het zadel te slingeren!
Daarbij vonden dames het ook niet zo prettig om iedere willekeurige man een blik onder hun rokken te gunnen.
Je ziet dan ook steeds meer dames die op heren(sport of race fietsen) rijden.
Maar het is traditie en die verander je maar zo niet.
Qua techniek is het vandaag de dag idd niet meer nodig zo'n dwarsstang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat de heren hun vriendinnetje op de stang mee kunnen nemen. Want die dragertjes achterop de fiets kunnen heden ten dagen niet vaak meer dan 25 kilo dragen. En dat zou wel een heel mager vriendinnetje zijn dan ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is een driehoekig frame veel sterker dan een V-vormig damesframe, zeker bij een frontale aanrijding (tegen een muurtje of geparkeerde auto). Een dames-frame heeft doorgaans wel een stang, maar die loopt parallel met de diagonale buis, dus zit er ook *NIET* minder materiaal in. Dan is het logisch om voor een ouderwets-herenmodel frame te kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er moet toch altijd een klein vershil er in zitten tussen man en vrouw.
Waarom zouden ze in verleden blijven.
Er zijn trouwens mannen auto en vrouwen auto in de maatschappij. Waarom zou er geen mannen fiets en een vrouwen fiets niet zijn...

Het is logish volgens mij hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het verschil tussen een mannen-auto en een vrouwen-auto dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat wil ik ook wel eens weten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vrouwen auto? Hebben de meer spiegeltjes, of een ingebouwt make up kastje en een fohn :)
Mijn man vindt het onzin, en hij heeft voor zichzelf ook altijd een damesfiets gekocht, zodat ik er ook op zou kunnen rijden, mocht ik een lekke band hebben.
Maar de fietsenmaker zegt, en eerlijk gezegd lijkt me dat niet onwaarschijnlijk, dat een herenfiets een betere aanpassing aan de mannelijke ergonomie heeft dan een damesfiets. Ik vind het er ook beter uitzien. (Manlief koopt fietsen altijd tweedehands)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn vriendin heeft een tijdje terug een frontale botsing gehad met haar dames fiets, en de voorvork buigt echt sneller door dan de rest van het frame. Het verschil zit hem wel in stevigheid maar dan met name in overdracht: hoe stijver het frame hoe meer energie uit de trappers op het achterwiel komt. Energie technisch is het beter het driehoekige herenframe te rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stelt u zich voor een vrouw met een rok voor die een herenfiets probeert te bestijgen. Kunt u zich de ongemakkelijk situatie waarin zo'n vrouw zich bevindt voorstellen? De vrouwenfiets is een aanpassing vanuit vroeger toen vrouwen nog vaak rokken droegen. Zo konden ze op kuise manier de fiets bestijgen. Het geldt nu nog steeds eigenlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel vrouwen fietsen ook op herenfietsen. Ze slingeren minder en het staat veel stoerder.