Kan je spaken 'borgen' met nagellak?

Omdat mijn spaken van mijn atb regelmatig losser gaan zitten door het rijden, en daardoor b.v. spaakbreuk veroorzaken leek het mij een goed idee om de spaken vast te zetten. Je hoort wel eens dat ze dat lijmen namelijk. Zou dat mogelijk kunnen zijn met nagellak? En zou het überhaupt wel een goed idee zijn om spaken te fixeren met lijm of lak? Iemand die hier ervaring mee heeft of nog wat tips voor heeft. Alvast bedankt voor een reactie!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan zeker,maar ik denk dat het niet zal helpen.De spaken rekken door de grote krachten die ze op hun donder krijgen door het aanzetten maar ook door het remmen.Je kunt beter zo nu en dan de spaken even na spannen. Als de rek uit de spaak is zal ie afbreken,vaak tegen de naaf waar de spaak gebogen is.Suc6

Het beste antwoord

Op der spaken van een fietswiel en vooral van een ATB, komt erg veel druk te staan, als je die ATB gebruikt waar voor ie bedoeld is.
Dus lijnen en al helemaal met nagellak is beslist niet de oplossing!
Ga naar een goede fietsenmaker en laat de spaken spannen dan kan je ATB er zeker weer een seizoen tegen.