Boete bij kwijtraken sleuteltje van leenfiets, mag dat?

Ik ben sleutel kwijt geraakt van een oud leenfietsje bij de fietsenmaker. Hij zei, ik heb geen reserve sleutel en koos hij het duurste slot uit het schap zegt hij je moet me nu 46,- euro betalen voor een nieuw slot. Onder druk heb ik dit gedaan, mag dat?

10 jaar geleden
in: Fietsen
1.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
wel duur, maar je was wel verantwoordellijk voor de fiets tijdens het lenen
ronron1212
10 jaar geleden
Het is geen boete maar wel vervangingsschade. Je moet ook goed op je geleende spullen passen.
Nosky
10 jaar geleden
Heb je een overeenkomst getekend voordat je de fiets ter lening mee kreeg? Zoja, wat staat daar over verlies of schade in?
In het geval er geen overeenkomst is getekend, heeft de fietsenmaker volgens mij geen poot om op te staan.

Antwoorden (1)

Boete klinkt een beetje raar, de ene burger mag de andere niet zomaar een boete geven.

Toch is redelijk om van jou te verlangen dat je de kosten vergoedt. Door jouw verlies kan de fietsenmaker zo de fiets niet meer gebruiken. Dit is echter geen boete.

In redelijkheid kan de fietsenmaker stellen dat de kwaliteit van het slot vergelijkbaar is met het slot waarvan je de sleutel hebt weggemaakt. Anders zit hij daarna met een minder goed beveiligde fiets.

Wat je had kunnen proberen is stellen dat de kwaliteit van het slot in overeenstemming moet zijn met de waarde van de fiets, dus op een oude fiets hoeft niet het duurste slot, maar zat er een duur slot op, zou ik als ik de fietsenmaker was bovenstaande aanvoeren.

Tot slot zou je misschien een rechtzaak winnen als je stelt dat je alleen de kosten van een nieuwe sleutel moet betalen want het is niet jouw fout dat de fietsenmaker maar één sleutel had, dat is zijn probleem.

Nu je al hebt betaald acht ik de kans gering dat je dit nog voor elkaar krijgt