Er is iets mis met de as van mijn fiets?

Hallo, mijn fiets heeft de laatste tijd een probleem ontwikkeld. De trappers draaien voortaan mee als ik gewoon vooruit loop met mijn fiets aan de hand, en als ik soms veel druk op de trappers zet schieten ze ineens weg en ben ik de grip op in de as kwijt, de cassette achter draait wel mee maar het wiel beweegt niet meer mee. Nu ben ik best handig met fietsen en wil ik het eigenlijk zelf repareren, weet iemand wat het is en hoe ik het kan repareren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
8.9K

Antwoorden (2)

Ik vermoed dat uw ketting te slap hangt en daardoor doorschiet, gewoon over de tanden loopt van het kettingwiel op uw achterwiel.
U zal de kettingspanner moeten bijstellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zitten uw achter tandwielen los op de as van uw achterwiel of de aslagers zijn niet meer voldoende aan gespannen.
De as kan u terug aanspannen op zijn lagers daar de ring aan de kant van de tandwielen terug aan te spannen.
Mogelijks zit de fout bij uw kettingwielen die los zitten op de wielas, ook die kan u aanspannen door de moer aan te spannen net naast uw tandwiel(en).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De cassette is droog,inspuiten met wd40 of iets dergelijks wil wel eens helpen.precies op het randje spuiten tussen tandwielen en cassette.Gebruik geen siliconen sprai want als het regent is dat zo opgelost in het water.Kan best wel eens de oorzaak zijn van je probleem..
Probleem met de achternaaf veroorzaakt door slijtage , je zult de hele naaf moeten vervangen, of een ander achterwiel moeten zoeken. Tweedehands is dat wel te doen bij sommige fietsenmakers.