Wat te doen bij een fiets met open kettingkast bij vorst?

Ik wilde zojuist op mijn fiets stappen en na 5 meter gefietst te hebben, deed mijn fiets het niet meer. De trappers slaan door en ik kom geen steek meer vooruit.

Het komt door de vorst, maar ik dacht dat het wel mee zou vallen als ik mijn ketting zou inspuiten met zo'n speciaal spuitspul daarvoor.. niet dus..

Is mijn fiets dan nu compleet afgeschreven voor de winterdagen? Of is er toch nog een oplossing?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ga ik 'm binnenkort een nachtje binnen zetten. Heb 'm laatst ingespoten met iets vergelijkbaars van WD40, maar misschien was het toen ook al te koud..
En toen heb ik alleen de ketting zelf ingespoten, zal de volgende keer het 'tandwielblok' meenemen!

Het beste antwoord

Als er geen water in/op je ketting, tandwielen en derailleur zit en de boel is goed gesmeerd dan zou dit beetje vorst helemaal niets uit moeten maken. Wat me in dit geval toch het meest waarschijnlijk lijkt is dat je derailleurs vastgevroren zitten en daardoor de ketting niet goed over de tandwielen begeleiden. Deze kun je handmatig wel een beetje heen en weer wrikken tot ze weer soepel gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
En het kan natuurlijk zijn dat de derailleurkabels in hun buitenkabels vastgevroren zitten... Een beetje kruipolie zou dit op moeten lossen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo gauw het kwik onder 0 gaat, geeft mijn fiets deze problemen..
Maar je bedoelt dus dat ik aan de ketting zelf een beetje heen en weer moet trekken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat doe je al als je trapt en je ketting zit niet vast toch? hij trapt door? Bij je achterstetandwiel zit een apparaatje met 2 tandwieltjes waar de ketting doorheen gaat. Dat is je derailleur die zorgt ervoor dat je van versnelling kan wisselen. Deze kun je een beetje heen en weer bewegen (zit een veer in) als die vast gevroren zit (dan zou je in theorie ook niet meer goed kunnen schakelen) dan kun je wellicht een beetje loswrikken. Maar als je fiets bij het minste beetje vorst problemen heeft is misschien ook niet onverstandig eens bij een fietsenmaker te kijken want dat is niet hoe het hoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ketting zit inderdaad niet vast, en versnelling wisselen doet ie ook niet.
Ik heb gedaan zoals je aangaf, maar helaas mag het niet baten. Deze week toch maar eens de fietsenmaker opzoeken! Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lauw water doet het. Gebruik geen warm want dat bevriest weer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon over de ketting dus, heb je nog een voorkeur; liever voor (bij het grote tandwiel) of achter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat werkt inderdaad wel tijdelijk... maar dan ben je morgen weer net zo ver van huis...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah oke, laten we daar maar niet aan beginnen dan..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou gewoon even bij de fietsenmaker langsgaan voor een diagnose... Kan ook best zijn dat de boel behoorlijk versleten is maar dat dat nu alleen nog met vorst problemen op levert maar binnenkort ook als het niet vriest.. Het is onmogelijk om hier op goeievraag.nl met alleen een plaatje een goede diagnose te geven. Als je je fiets echt op dit moment nodig hebt is lauwwater inderdaad wel een tijdelijke oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat is wel de voorwaarde maar ik heb er voor de rest minder verstand van
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, dankjewel