bestaan er goedkope elektrische fiets?

Mijn budget is 400 euro!! Google en marktplaats word ik niet zo wijzer van. Kan ik ook vergoeding vragen? Wegens vervoer beperking ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
1.8K

Het beste antwoord

Voor 400 euro zul je niet snel een elektrische fiets krijgen, en al helemaal geen goede. Zoek naar tweedehands fietsen, maar laat altijd in elk geval de accu controleren door een goede fietsenmaker. De accu is het duurste onderdeel van zo'n fiets. Als je een goedkope tweedehands elektrische fiets koopt en vervolgens blijkt dat de accu bijna leeg is, betaal je alsnog tot een paar honderd euro voor een nieuwe accu. Dat even als waarschuwing.

Ik ga even in op het tweede deel van je vraag, en dat is of je er een vergoeding voor kunt krijgen. Dat hangt af van je gemeente, maar in meeste gemeentes zul je een elektrische fiets niet vergoed krijgen. Zo'n fiets wordt tegenwoordig heel veel gebruikt door senioren en mensen met allerlei gezondheidsklachten, en wordt mede daardoor gezien als "algemeen gebruikelijk" voor de WMO. Omdat het normaal is dat iedereen een fiets heeft (en dus zelf betaalt) en een elektrische fiets gezien wordt als een in principe gewone fiets, valt een elektrische fiets buiten het pakket. Tot een paar jaar geleden waren er nog wel gemeentes die het wél vergoeden, al waren die ook al met een vergrootglas te zoeken, maar vandaag de dag vrees ik dat er geen vergoeding meer mogelijk is. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je het niet kunt proberen. Als er wél een vergoeding is, zal dit meestal zijn voor de meerkosten van een elektrische fiets, dus moet je zelf de kosten van een gewone fiets betalen. En het hangt natuurlijk af van je beperking, of daar nog herstel in te verwachten is, en de aard van de beperkingen, etc.

Als je geen vergoeding kunt krijgen vanuit de WMO, zijn er afhankelijk van je situatie nog een paar andere mogelijkheden. Allereerst: als je de fiets nodig hebt voor school- of werkvervoer, zou je een aanvraag kunnen doen bij UWV. Dan valt zo'n aanvraag sowieso niet onder de WMO. Als het gaat om vervoer in je dagelijks leven (sociaal, recreatief, of om boodschappen te doen) zou het een WMO-probleem zijn. Als er dan geen vergoeding mogelijk is, kun je als je een laag inkomen hebt, misschien een beroep doen op de bijzondere bijstand. Wordt dan je aanvraag ook afgewezen en heb je zelf echt geen geld (en kun je het ook niet bijeensparen) maar ook geen vervoersalternatief, dan zou je kunnen kijken of je met een ergotherapeut of maatschappelijk werker een aanvraag kunt doen bij een fonds. Houd er wel rekening mee dat ook daar inkomens- en vermogenseisen kunnen worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi verwoord!

Andere antwoorden (2)

De meest voordelige elektrische fiets die ik kan vinden is de Born2ride bij outletplanet.nl. Deze fiets kost € 499,-. Dat vind ik erg weinig en weet niet hoe de kwaliteit is.

Of jij in aanmerking komt voor een vergoeding / subsidie, is afhankelijk van de gemeente waarin je woont. Gemeenten geven soms tijdelijk subsidie op dit soort middelen. Wellicht is er iets mogelijk vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Maar dat is dus volledig afhankelijk van jouw situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Born2ride heb ik ergens anders gezien voor 350 euro! Maar 1 nadeel ze kunnen geen zware mensen op dat fiets hebben, maximaal 100 kg! En meeste mensen wegen wel 110 of 120 kilo. Dus dat is geen geschikte fiets, en hoe zwaarder mens is dan gaat accu sneller leeglopen. En ik zal raadplegen voor WMO en dan zie ik wel of ik er vergoeding kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedkoop kan duurkoop zijn, dus ik gaf al aan dat ik niet weet of born2ride nu zo'n goed product is. Maar jouw stelling dat de meeste mensen wel 110 of 120 kilo wegen klopt niet, hoor! Dat zou niet best zijn.
Even een waarschuwing vooraf ... Overal staan fietsenmakers te mopperen wanneer zij weer een defecte electrische fiets voor reparatie krijgen aangeboden. Deze fietssoort is reparatie gevoelig. Bovendien zijn deze fietsen relatief bijzonder duur in de aanschaf. Voor € 400 krijg je absoluut geen kwaliteitsproduct. Deze fiets zal vrij snel gerepareerd moeten worden. En is ook snel volledig afgeschreven. Ik adviseer je een electrische fiets van Nederlandse makelij. Bijvoorbeeld : Batavus, Gazelle, Giant, Koga, Sparta en Union. De website www.fietsenpagina.nl/elektrische-fietsen dient u vooraf ook even door te lezen om u een goed beeld te vormen. En echt voor € 400 heeft u geen goede electrische fiets !

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor de mogelijkheid van een vergoeding van de gemeente vanwege vervoersbeperking dient u zich te wenden tot de afdeling Sociale Zaken van uw gemeente.