Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Versnellingen bevriezen heel snel, wat er tegen te doen?

Ik heb een Gazelle Medeo en een gloednieuwe ketting en tandwielen.

Als het een beetje vriest buiten -1 of kouder dan doen mijn versnellingen het na een paar minuten fietsen niet meer.

Ik kan dan klikken wat is wil maar mijn versnelling / dat ding blijft gewoon in dezelfde stand staan.

Eerst mijn achterste blad en later zelfs de voorste (grote tandwiel).

Het is heel irritant als je 8 kilometer lang maar met 1 versnelling kunt fietsen, zeker als je er 16 gewend bent.

Wat is een goede en fietsvriendelijke manier om hier iets tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
25.3K
CarmenBorg
een jaar geleden
Hallo, er is speciaal anti vriesspray misschien helpt dat

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ketting en tandwielen goed spuiten met WD-40... doet wonderen! En dat spul bevriest niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hebt kans dat er water in de draadvoering van je versnelling zit. Even wat kruipolie tussen draad en voering laten druppelen. En dan een paar keer knijpen. Als het water daarin bevroren is krijg je echt geen beweging meer in je versnellingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak alles goed vetvrij, en smeer het in met vaseline. In gewoon vet zit water. In vaseline niet. Is ook in spuitbus verkrijgbaar. Gebruik dasti, om vetvrij te maken. Verkrijgbaar bij de Wibra.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Ik gebruik tegenwoordig slot ontdooier voor mijn derailleur fietsversnelling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan alleen bevriezen als de fiets buiten staat- of schuur. Dus binnen zetten. Verder kwestie van onderhoud : bevriezen vernell-apparaat kan alleen bij vocht.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding