Kan het zijn dat je in het donker(op straat) op de fiets harder/sneller gaat dan overdag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
2.4K

Antwoorden (10)

Ja, als je harder gaat trappen.

Nee maar even serieus, misschien fiets je onbewust sneller omdat je je minder veilig voelt of iets dergelijks, maar het enige argument wat kan bekrachtigen dat je harder kan fietsen zit tussen je oren. Immers, je fietst zelf.

Toegevoegd na 27 seconden:
Tenzij je wind mee hebt ofzo, maar dit is natuurlijk niet specifiek 's nachts-gerelateerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat zo was dan hielden ze recordpogingen zeker in het donker.
In het donker zie je minder dus per afstand zijn er minder waarnemingen en lijk je dus harder te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg ook +1. In de auto heb ik ook altijd dat gevoel terwijl ik meestal rustiger (dus langzamer) rij als 't donker is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt aannemelijk +1
Over het algemeen gaat de wind wel liggen s'avonds. Maar niet alle dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal de angst zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het het lijkt alsof je harder gaat omdat het donker is. Als je netjes je verlichting aan hebt op de fiets, lijkt het daardoor ook al dat je harder fietst.
Je waarneemd/ervaart de fietssnelheid dan anders!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zou best kunnen.
Over het algemeen is er dan minder verkeer op de weg zodat je niet telkens voor van alles moet afremmen.

Toegevoegd na 42 seconden:
Ben je dus eerder op de plaats van bestemming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De adrenaline stijgt wellicht door de angst dat de kans op onraad groter is in het donker. Daardoor kun je net wat makkelijker harder fietsen dan normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel antwoord...

Doordat het donkerder is, focus je minder ver... Dat lijkt sneller...
Als je focust op de horizon dan gaat die heel traag... Focus je op iets in je nabijheid, dan lijkt het sneller...

Als je de maan als referentie neemt dan sta je altijd stil, want die loopt helemaal met je mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dat doe ik alleen als ik alleen fiets en het koud is
dan wil ik snel thuis komen terwijl als je met iemand anders bent rijd ik wel langzaam omdat je dan druk in gesprek bent..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik fiets in het donker altijd sneller, omdat ik me toch een beetje onbehaaglijk voel. En overdags kijk ik vaak naar de omgeving en geniet ik daarvan en fiets ik langzamer.
Maar dit zal zeker niet voor iedere fietser opgaan.