Als ik een val maak met een ondeugdelijke huurfiets, kan ik dan de verhuurder aansprakelijk stellen voor de schade?

Bijvoortbeeld een NS-fiets met een losse trapper, hoor ik daar zelf alert op te zijn of moet de verhuurder zorgen dat de fiets deugt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
2.3K

Antwoorden (5)

Zij moeten zorgen voor een deugdelijk product, mits het een probleem is dat je van te voren met blote oog kon zien, anders zijn zij daar verantwoordelijk voor. Ze kunnen dit ook niet uitsluiten in hun overeenkomst. Consumenten worden in zulke gevallen door de wet goed beschermd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is m.i. niet de bedoeling dat je zo'n fiets, voor hem te bestijgen, eerst uitgebreid gaat testen.
De verhuurder verhuurt jou een fiets en voor de prijs die je er voor betaalt, mag je verwachten, dat je een deugdelijk product wordt geleverd, m.a.w. een fiets die wordt geretourneerd zal steeds door de verhuurder nagekeken moeten worden, of ie zo weer de verhuur in kan en hij zal eerst eventuele geconstateerde gebreken moeten verhelpen.
Dus, m.i. mag je de verhuurder aansprakelijk stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 18: aansprakelijkheid
1. NS OV-fiets is tot een maximum van € 2.000.000,00 (zegge: twee miljoen Euro) per gebeurtenis aansprakelijk voor directe
schade aan en/of van de Pashouder door of in verband met gebruik van de OV-fiets, tenzij
a. het gebrek dat de schade heeft veroorzaakt niet aan NS OV-fiets kan worden toegerekend;
b. de schade is ontstaan door opzet of bewuste roekeloosheid van de Pashouder en/of een derde die van de Pashouder een
OV-fiets heeft verkregen;
c. de schade is ontstaan door een situatie die op grond van de wet of op grond van deze Algemene Voorwaarden voor
rekening en risico van de Pashouder komen.
2. NS OV-fiets is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade die voortvloeit uit het feit dat de Pashouder een OV-fiets (tijdelijk) niet
heeft kunnen gebruiken. Indien een dergelijke situatie zich voordoet is de Pashouder echter geen huurprijs verschuldigd voor de
desbetreffende huurperiode tenzij er sprake is van een situatie als omschreven in lid 1 onder a, b en/of c.
3. De Pashouder vrijwaart NS OV-fiets voor aanspraken van derden op grond van schade als bedoeld in lid 1 onder a, b en c.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier niet apert om een N.S. fiets.
Nee, je bent zelf verantwoordelijk. Als de huurfiets niet goed is merk je dat tijdens de proefrit en ruil je hem om voor een goede.
Ik hoop niet dat je je ernstig bezeerd hebt, de premie voor de zorgverzekering rijzen uit een pan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb me niet bezeerd, maar kreeg wel een OV-fiets mee met een trapper die er gedurende de rit bijna afviel. Toen vroeg ik me dit af. Ik kan me niet voorstellen dat je een OV-fiets moet testen voor je er mee wegrijdt, het hele idee is juist dat je zo vanuit de trein op die fiets springt naar je bestemming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het niet eens met dit antwoord.
Als je een fiets huurt mag je er vanuit gaan dat die goed is. Je hoeft niet eerst een proefrit te maken. Dat is heel ongebruikelijk. De verhuurder, OOK de NS moet een deugdelijk product leveren.
Als er toch iets niet goed blijkt te zijn mag je dat verhalen.
Als je een fiets huurt moet je er vanuit kunnen gaan dat die goed is. De verhuurder, OOK de NS moet een deugdelijk product leveren.
Je hoeft hem niet eerst te testen. De verhuurder moet zijn spullen zelf goed controleren en onderhouden.
Als jij een ongeval krijgt door een defect aan de fiets, bijv zoals je al aangeeft, dat de trapper er gaandeweg afdraait mag je zeker de verhuurder, in jouw geval OV-fiets aansprakelijk stellen.