Krijg je een bekeuring als je 2 voorlichtjes op je fiets hebt?

Ik heb een fiets met een rek.
Nu heb een aan mijn wiel een lichtje dat altijd brand, want als ik fiets komen de magneetjes er langs en dat brand die.
De andere mensen zien dat licht wel, maar in het donker wordt mijn zicht er niet beter op.
Ik heb aan mijn stuur ook nog een lampje op batterijen.
Daarmee kan ik de weg dus wel zien, tenzij er dus iets op mijn rek staat.
Maar nu is mijn vraag dus, kun je een bekeuring krijgen als je ze 's avonds allebij aan hebt staan?
Thinx als jullie deze beantwoorden !

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de reglementen van de rijksoverheid staat niets over een maximaal aantal lichtjes. je zal dus geen bekeuring krijgen als je zorgt dat je goed zichtbaar bent. Zie de regels hieronder zoals ze beschreven staan: Wanneer moet het fietslicht aan? Fietsers moeten hun voor- en achterlicht aan hebben: ’s nachts, overdag, als het schemert, overdag, bij slecht zicht: bijvoorbeeld als het mist. Regels voor fietsverlichting Dit zijn de regels voor fietsverlichting: Een fiets moet een voor- en achterlamp hebben. De lampen moeten goed zichtbaar zijn en recht vooruit en recht achteruit schijnen. De fietsverlichting moet aan de fiets zijn vastgemaakt óf aan de borst of de rug van de bestuurder. Dus niet op uw hoofd, armen of benen. Zit er iemand achterop, dan mag diegene het achterlicht op zijn rug dragen. De fietsverlichting mag niet knipperen en mag niet verblindend zijn. De voorlamp moet wit of geel zijn. De achterlamp moet rood zijn. Regels voor reflectoren Deze reflectoren zijn voor elke fiets verplicht: Rode reflector achterop de fiets. Gele reflectoren op de trappers. Cirkelvormige reflectoren op de banden of velgen. Boete U krijgt een boete als u: In het donker, bij schemer en bij slecht zicht rijdt zonder het voorlicht en achterlicht aan te hebben. Boete: € 40. Rijdt zonder reflectoren op de achterkant van uw fiets, op de trappers en op de wielen of banden. Boete: € 20. Een fietslamp heeft die knippert, niet zichtbaar is, een verkeerde kleur heeft of op een verkeerde plek is vastgemaakt. Boete: € 40.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fi...

zolang het geen kermisattractie is. zijn meerdere lampjes gewoon legaal.

Je mag een lichtmast op je stuur hebben zolang hij maar wit/geel licht geeft.

In het antwoord van mokummer staat ook het antwoord op jou vraag: Een fiets moet EEN voor- en achterlamp hebben. Er mag dus maar één lamp aan de voorzijde branden en die mag alleen wit of geel licht uitstralen.

Ja dat mag, fiets zelf ook regelmatig met twee lampjes voor en twee lampjes achter. Zolang het maar opvalt dat het een fiets is en geen auto ofzo

Er zijn al antwoorden gegeven die zijdelings de juiste informatie geven, maar even ter verduidelijking voeg ik een citaat toe uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens en wel artikel 35 uit die regeling, let met name op het zesde lid: "1. Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid. 2. Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst. 3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd. 4. Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug. 5. Een fiets mag zijn voorzien van twee ambergeel licht stralende richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde. 6. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten." Met andere woorden een fiets op twee wielen mag 1 koplamp en en achterlicht hebben, dus ja, je kunt een boete krijgen.

Bronnen:
http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-096_Re...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100