Waarom hebben kinderen in Nederland op de fiets geen helmpje op?

In Duitsland is het verplicht en het verbaasd me dat ze dat in Nedrland nog niet hebben

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

Omdat veel ouders dat kennelijk niet belangrijk vinden.
Je kunt natuurlijk wachten tot het verplicht wordt, maar je kunt die regel ook uit vrije wil toepassen.
Ik woon in een kinderrijke omgeving en zie ze wel eens tegen de vlakte gaan. En dat gebeurt natuurlijk niet alleen met fietsjes, maar vooral ook met rollerskates, waarbij sommige kinderen helemaal geen bescherming dragen.
De verantwoording ligt hier toch in eerste instantie bij de ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 klopt wel maar ik zie weleens moeders met een peuter voorop de fiets met een mobieltje aan hun oor en moet er niet aan denken wat er gebeurd met het kindje bij een val.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd riskant. Soms weten ze niet waar ze mee bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toet, je bent weer goed!

Andere antwoorden (10)

Weet je wel zeker of het verplicht is?
Ik heb een jaar bij mijn ouders in Duitsland gewoond.
Veel zag ik wel met een helmpje, maar niet allemaal.

Trouwens wat ik absurd vond, maar goed; volwassenen deden hetzelfde, en nog sterker ook, ik zag ook iemand met zo'n helm op terwijl hij aan het lopen was.
En dat niet 1x hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het hier(nog) niet verplicht is. Overigens zie ik toch steeds meer ouders met hun kinderen fietsen,die wel een helm dragen. (De kinderen dan) en soms hun ouders ook wel wat m.i. zeer verstandig is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of nou alles verplicht moet worden, dat vind ik maar de vraag. We hebben in NL al zo te maken met een Big Brother-cultuur.

Ik ben zelf ouder en ja, mijn kids dragen een helm als ze het fietsen nog niet goed beheersen. Ook tijdens het skaten draagt mijn dochter de juiste bescherming dus incl. helm. Dat is ook een beetje de verantwoording van de ouder(s) lijkt mij.

Mijn dochter rijdt ook pony. Dat doet ze nu 1,5 jaar en ze is al aan haar derde cap toe. De kinder-caps hebben wel wat weg van de fietshelm. Als mijn dochter valt dan vervang ik de cap. Zo heeft ze onlangs een behoorlijke smak gemaakt. Daardoor had ze een scheur van wel 4 cm in de cap en waren de bandjes er spontaan af geknapt. Je moet er dus niet aan denken dat ze de cap niet op gehad zou hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in Duitsland helemaal niet verplicht om kinderen met een helm te laten fietsen. Ik woon 5 Kilometer van de duitse grens en heb familie in duitsland, en deze discussie hebben we laatst op een familiefeest gevoerd. Na navraag bleek het dus niet verplicht te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woudenberg is van mening dat die gevolgen met een fietshelm grotendeels voorkomen kunnen worden. Bovendien wordt vanuit medische kring gewezen op het belang van fietshelmen. Artsen krijgen immers de personen onder ogen die als gevolg van een flinke valpartij of verkeersongeval gewond zijn geraakt. Volgens Woudenberg beschermen ouders hun kinderen binnenshuis beter dan buiten. In landen als Zweden en Duitsland geldt al een soort helmplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets met de verzekering, maar precies weet ik het niet.
Onder 7 jaar mogen de kinderen niet zonder een oudere persoon alleen fietsen.
In Nederland is het niet verplicht. Dat is het korte antwoord, even afgezien van of het in Duitsland wel verplicht is.

Het lange antwoord heeft er denk ik mee te maken dat Nederlanders zich niet zo makkelijk iets laten opleggen. Wij schijnen een opstandig volkje te zijn, ten opzichte van autoriteiten en vinden dat we zelf best kunnen beslissen over dit soort dingen. We maken dan ook altijd heel erg druk over nieuwe regels en stellen die graag ter discussie. Zeker als die regels betuttelend zijn. Daarnaast hebben we een calvinistische inborst die ons vertelt dat vallen en pijn (net als werken, zweten en sterven) nu eenmaal horen bij het leven. Tenslotte zijn we van oudsher hét fietsland. Ga ons niet vertellen dat wij niet kunnen fietsen!

Dat een helm heel wat leed kan voorkomen nemen we blijkbaar voor lief.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wil ik nog even aan toevoegen dat Duitsland en Zweden (waar men blijkbaar ook veel helmfietst) veel rijker zijn aan ruige gebieden en dat er vaak geen fietspaden zijn aangelegd. Als fietser ben je in sommige gevallen dus ook kwetsbaarder dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veilig Verkeer Nederland is tegen:

"Of een helm de veiligheid vergroot is omstreden. Er zijn aanwijzingen dat fietsers met een helm op roekelozer gaan rijden, waardoor ze juist meer gevaar lopen. Ook automobilisten lijken hun gedrag aan te passen als fietsers een helm dragen."
14 jaar geleden
In Nederland noch duitsland bestaat de plicht om een helm te dragen. Erg goed. In Australie heerst die plicht bv wel. En om nou als je 5 minuten naar de winkel fietst via de woonwijk een helm op te doen.. Nee hoor. Mensen hebben een hard hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Deutschland besteht generell keine gesetzliche Helmpflicht , weder für Radfahrer im allgemeinen noch für bestimmte Altersgruppen, in bestimmten Regionen oder bei Gruppenfahrten. Da es keine Helmpflicht gibt, gilt das Fehlen eines Fahrradhelmes bei einem Unfall auch nicht als Mitverschulden.

Dit is een gedeelte van de Duitse wet die voor fietsers geldt.

Ook in Nederland is er geen verplichting tot het dragen van een helm voor fietsers, het wel dragen van een helm voorkomt vaak grote letsels, en is naar mijn mening dus van harte aan te bevelen, en niet alleen voor kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 inderdaad
Omdat het nog niet verplicht is. Maar ik denk zelf dat het wel goed zou zijn als men helmen gaat verplichten.

Zo denkt men eens na voordat ze in het verkeer gaan deelnemen op de fiets. Eigelijk is het te gek voor woorden dat je zonder enige cursus van de regels mag deelnemen aan het verkeer op de fiets.

Veel fietsers weten nog niet eens waar een STOPlicht voor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dit alleen maar een schijnvertoning is op het gebied van veiligheid,is het niet verplicht ,er is een onderzoek gedaan naar het weggedrag van bestuurders en fietsers,en daaruit bleek dat het fietsen met een helm op eerder onveiliger was dan zonder ,een vrouw werd op grotere afstand gepasseerd als een man en de fietser met helm op werd bijna van zijn sokken gereden.
Zie de tv uitzending van gisteren (echt niet)op ned 3
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in DE zie je echt alle kinderen met een helmpje op en ik heb nog nooit gezien dat ze er langs racen.