Een auto die een fiets voorbijsteekt op een rond punt . Mag dat wel? (België)

Men heeft me ooit de raad gegeven , het midden van de weg te kiezen met de fiets ....maar dan krijg je getoeter en verwijten naar het hoofd geslingerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
geen fietspad

Toegevoegd na 7 minuten:
rond punt = rotonde

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rond punt = rotonde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja (zal weer Zuid Nederlands zijn vermoed ik)
Powergen
12 jaar geleden
whaha ik dacht ook al.. rond punt? Wat is dat nou weer... rotonde dus..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rotonde nemen in Belgie is sowieso een hachelijke zaak. Ze doen maar wat!

Antwoorden (2)

Nee, dit mag niet. Een fietser is ook een bestuurder en bestuurders mogen niet op een rotonde worden ingehaald. Behalve als er een fietsstrook is aangelegt op de rotonde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een officieel rondpunt is dat aangeduid is met bord D5 mag er ingehaald worden.

Dat je het midden van de rijbaan kiest kan ik ook begrijpen echter de plaats op de weg is zoveel mogelijk naar rechts op het voor jou bestemd weggedeelte, de reacties van de automobilisten is dus normaal.