De naam omafiets slaat op het ouderwetse uiterlijk van de fiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat zo'n fiets dat model halverwege de vorige eeuw al had, en zeer degelijk is.
Amadea
12 jaar geleden
omdat de stang erg laag zit, en oudere dames er dan makkelijker op kunnen stappen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De term omafiets is pas in de jaren 70 van de 20e eeuw in gebruik gekomen.[1] De naam van het rijwiel is een verwijzing naar het ouderwetse uiterlijk — vergelijkbaar met de standaard damesfiets van rond 1950.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een oma-fiets heet zo omdat zo'n 40 jaar geleden bana niemand op zo'n ouderwets model wilde rijden, alleen bejaarden van toen reden soms nog op zo'n model fiets.
Sommige jongeren vonden het opeens heel hip om juist anders dan de gewone mensen te doen, zij gingen dan juist wel op zo'n "oma"fiets rijden.
Tegenwoordig worden ze volop nieuw gemaakt en lijken eigenlijk niet eens heel erg op de fietsen van halverwege de vorige eeuw.
Vroeger waren ouderwetse fietsen allemaal zwart, de tegenwoordige omafiets is in allerlei kleuren verkrijgbaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
bana = bijna
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken de oma fiets ook als een halleluja fiets .
Werd in mn jonge jaren ;))wel tegen een opoe /oma fiets gezegd .

in bepaalde streken van nl werd er door vrouwen,
die zwarte rokken enzo droegen vanwege hun geloofsovertuiging .op een zgn halleluja fiets gefietst.