Weet iemand waarom je niet meer dan 25 kg zou mogen vervoeren op een Sparta Ion fiets?

Op mijn bagagedrager van mijn fiets staat dat ik niet meer dan 25 kg zou mogen vervoeren. Maar dat is toch raar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
13.3K

Antwoorden (4)

Dat is meer om hun (sparta) te beschermen, stel je krijgt een ongeluk omdat er 26 kilo op staat en je de bocht uitvliegt willen hun daar niet verantwoordlelijk voor Zijn en moeten dokken, maar je kan gerust een kind achteropnemen hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij zit er wel eens 80 kilo op en dat kan ook gewoon dit is idd gewoon voor bescherming voor als er iets zou gebeuren dit staat overigens op alle fietsen waar het ook gewoon bij kan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet raar, dat is wat de bagagedrager aan extra gewicht aan kan. Dit is afhankelijk van het gewicht van de bagagedrager en de bevestiging. In bijgaande afbeelding zie je de constructie. Een andere constructie zou misschien meer gewicht aan kunnen, de fabrikant heeft hiervoor gekozen in combinatie met het design.

Het heeft verder niets te maken om "uit de bocht te vliegen", maar als je iemand achterop neemt en de bevestiging van de bagagedrager gaat kapot dan heb je daar geen garantie op. De fabrikant garandeert een belasting tot 25 kg.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op sommige modellen zit de accu ook verwerkt onder de bagagedrager. Dit is ook nog eens extra gewicht. Maar in principe zal een fabrikant altijd de geteste belastbaarheid van de bagagedrager aangeven.

Bij de meeste stadsfietsen zit de bagagedrager zo stevig dat de belastbaarheid veel hoger is, maar dit soort fietsen worden zo licht mogelijk uitgevoerd (ze zijn al zwaar) en bij het design moet dan een keuze worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is kennelijk het gewicht waar die bagage drager voor goedgekeurd is. Heeft weinig met de fiets zelf te maken , alleen met de constructie buizen van de bagagedrager.
Er zijn ook bagagedragers welke niet meer dan 15 kg zouden mogen hebben.