Waarom betaal je in de meeste fietsenstallingen per dag en niet per 24 uur?

Ik zet regelmatig mijn fiets op vrijdagavond in de betaalde stalling, om hem vervolgens zaterdagmiddag weer op te halen. De stalling kost € 1,10 per dag, ik betaal € 2,20... waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze willen geld verdienen natuurlijk, en zo verdienen ze dubbel zo veel aan jou!

Het beste antwoord

Dat wordt gedaan omdat er helaas nog geen registratiesysteem is ingevoerd dat het aantal uren bijhoudt dat je van de voorziening gebruik hebt gemaakt.

Dat soort systemen zijn al lang wereldwijd in gebruik, maar ik denk dat het systeem dat bijvoorbeeld de NS gebruikt, hen financieel beter uitkomt.

Op hun website staat echter wel een uitleg waar je misschien iets mee kunt.
Er staat namelijk: "Een dag uw fiets stallen kost 1,10 euro voor 24 uur".........

Valt 24 uur altijd binnen één dag???

Toegevoegd na 55 seconden:
Goeie vraag trouwens. +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De bonnetjes staan op datum. En helaas voor jou breng jij je fiets de ene dag en haal jij je fiets de andere dag. Dus een andere datum.

Maar... misschien kun je het bij de NS en/of andere fietsenstalling aankaarten? Want erg klantvriendelijk voor mensen met bijvoorbeeld nachtdiensten is het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorgaans is de NS de verhuurder van het pand. En de NS is een erg dure verhuurder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ruth: ja, de bonnetjes staan op datum, maar als ik mijn fiets breng op vrijdag om 16u, en ophaal 's nachts om 02u (voor sluitingstijd) dan betaal ik maar €1,10... De regel blijft krom.
Omdat de kosten hoog zijn...
de opbrengsten relatief laag...
Omdat iedere ondernemer aan het einde van de maand toch wat wilt overhouden...
En omdat het praktisch onmogelijk is om de klant per uur, of per 24 uur te laten betalen...

Want iemand die dan maar 22 uur staat gestalt met de fiets wilt dan ook maar 22 uur betalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgaande van de huidige techniek is het misschien praktisch niet uitvoerbaar, maar dat is wel te wijzigen.
Dat is al sinds mensenheugenis zo.
Het is administratief lastig om (zonder computer) bij te houden wanneer een fiets is gestald, wanneer die wordt opgehaald en hoeveel dan moet worden betaald.
Dat zou tegenwoordig wel moeten kunnen.
Trouwens, ook een OV fiets wordt afgerekend per dag en niet per aantal gefietste uren.

En...ook een videotheek betaal je per dag (dagfilms) en een hotelkamer wordt ook niet goedkoper als je 's ochtends heel vroeg vertrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi, een OVfiets betaal je per 20 uur,
en een videotheek ook per 24 uur...
Als je na het stallen van je fiets de trein pakt, en ergens heen gaat waar je blijft slapen, en de volgende dag weer met de trein terug gaat naar je fiets, dan kost het je ook nog 2 enkeltjes voor de trein.
Terwijl het voor jou voelt als een retourtje, maar voor je portemonnee als twee enkeltjes.

Iemand die exact dezelfde route aflegt, maar zonder nacht ertussen, die is met een dagkaart voor die fiets + een retourtje voor de treinrit, een stuk goedkoper uit. Heel jammer en flauw, maar het zij zo.

Het komt doordat er ergens een grens moet zijn.
En dat dat stamt uit de tijd van computerloze fietsenstallingen, dat klinkt inderdaad ook erg aanneemlijk. Dat zal er vast ook wel mee te maken hebben.