Vraag over verkeersituatie: wie heeft er voorrang?

Ik was laatst aan fietsen, ik was aangekomen bij een kruispunt zonder verkeerslichten en haaientanden, dus er gelden de normale regels.

Er kwam een auto aan, aan de andere kant van de weg. We moesten allebij naar dezelfde kant, wie heeft er dan voorrang?

Verduidelijkend plaatje:

0000000 auto 00000000
------------>

--->
0000000 ik 00000000

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
2.4K

Antwoorden (4)

Jij hebt voorrang, korte bocht gaat voor lange bocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Korte bocht gaat inderdaad voor lange bocht in gelijke situatie. Maar in principe hoeven jullie daar geen last van te hebben of is je fiets zo breed?
Jij hebt voorrang want je maakt de kortste bocht en bent dus het snelst. Zo heb ik het geleerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt voorrang. Als je de situatie bekijkt vanuit de auto, dan maakt hij een bocht naar links. Halverwege die bocht kom jij van rechts aan, dus moet hij jou voorrang verlenen.
Als ezelsbruggetje wordt hieraan ook wel gekoppeld 'lange bocht (bocht naar links) moet voorrang verlenen over korte bocht (bocht naar rechts).

geweldig plaatje heb je overigens gemaakt :-)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat plaatje is super!
In het nu geldende RVV (van 1990) staat:

Artikel 15
1. Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.
2. Op deze regel gelden de volgende uitzonderingen:
a. bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg;
b. bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders van een tram.

Artikel 18 brengt duidelijkheid:
Artikel 18
1. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
2. Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
3. Het eerste en het tweede lid gelden niet voor bestuurders van een tram.

We hebben in de gegeven situatie te maken met 'een soort voorrang'. Het is geen echte voorrang (dan zoden ze van verschillende wegen moeten komen) en ook geen 'voor laten gaan', want dan had een van de bestuurders rechtdoor moeten gaan.

Vandaar de uitzondering, gemaakt door Artikel 18, lid 2:
de kortste bocht mag eerst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het maakt overigens niet uit, of de weg waarop gereden wordt een voorrangsweg of voorrangskruising is, of niet.