Waarom is een simpele fietsversnelling (3 versnellingen) zo duur?

Een simpele fietsversnelling van 3 versnellingen is al gauw 18 euro, waarom? He is toch een relatief simpel ding? Of zit er soms een heel hoog patent op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18 euro noem ik niet duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zal toch wel iets meer koste dan € 18,-

Antwoorden (3)

als je bedoeld in de naaf, daar zitten veel tandwielen,palletjes en veertjes. dit zijn redelijk precisie onderdelen die niet heel makkelijk te maken zijn. omdat te maken kost tijd en tijd kost geld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal ijzer kost 5 ct/kg maar assenstaal kost 84 ct/kg!
Nogal niet een verschil... overigens kostte een 3-naaf in de '60er 45 gulden dus dat ze nog even duur als vroeger waren, dat klopt dus kennelijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen , met patenten heeft het niet zoveel meer uit te staan, Archer -Sturmey en Torpedo zijn de bekendere merken met
drie versnellingsnaven waarbij Torpedo er soms ook nog een terugtraprem in heeft geintegreerd.
Als je het binnenwerk van deze naven kent, snap je eigenlijk niet dat ze maar 18 euro zijn.
Er zitten planeet aandrijfsystemen in die zowel versnellen (3e versnelling ) als vertragen (eerste versnelling) bij de tweede versnelling is meestal de aandrijving een op een, .
De raderen in het aandrijfsysteem zijn van hoogwaardig gehard staal en zijn gemaakt om zonder smering enige decennia goede dienst te leveren.
Tegenwoordig kan men in een naaf wel 8 versnellingen bouwen, die op zich minder kwetsbaar zijn dan een derailleursysteem, de wrijving is echter wat hoger en vandaar dat ze in de wielrennersport niet tegen komt.
Als je weet dat (als er goed op gepast wordt en er dus geen vuil in komt) dit soort naven wel 20 jaar mee kan , dan is dat nog geen Euro per jaar en dat voor de trouwe dienst die dit type naaf levert, je komt er mee tegen de wind in en met de wind mee trap je lekker rustig in de 3e versnelling.