Wanneer is een fiets aan vervanging toe?

Hallo,

Ik gebruik mijn stad fiets nu al zo 5 jaar.
Inmiddels heeft deze fiets al de nodige reparaties
gehad. En ga ik niet nog een reparatie uitvoeren.
Maar wanneer is een fiets echt aan een vervanging toe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
3.8K

Het beste antwoord

Op dit moment waarschijnlijk. ..omdat je het nu beu bent met die reparaties.

Als je fiets het niet meer waard is of omdat er hinderlijke gebreken aan zijn (slag in wiel bijv. )

Vraag eens bij de NS of bij de Gemeente en de politie wanneer er weer kijkdag/verkoopdag is voor achtergebleven fietsen. Vaak een koopje.
Ik heb twee fietsen bij de Kringloop gebracht. Opbrengst voor het goede doel. Kijk daar ook eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als de benodigde reparaties de huidige waarde gaan overstijgen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bijv 50 euro moet betalen om je banden of remmen of een ander onderdeel moet laten vervangen, dan zou ik eerder een nieuwe 2e hands fiets kopen. Hoe ouder een fiets is, hoe meer gebreken hij waarschijnlijk zal vertonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als hij bijna uit elkaar valt! net als de mijne!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt zelf: "Inmiddels heeft deze fiets al de nodige reparaties gehad. En ga ik niet nog een reparatie uitvoeren."
Dus dan heb je je vraag al beantwoord toch?
Ik zou zelf kijken hoeveel een reparatie kost en hoeveel langer ik dan nog met de fiets kan doen.
Ik heb nooit korter dan 10 jaar met een fiets gedaan, en daarna werd m'n eerste fiets gejat, en m'n tweede in de prak gereden. Inmiddels ben ik met fiets 3 bezig, dus ook al bijna zolang mee gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan wat je met je fiets wil. Stel je woont in een grote stad als Utrecht en je gebruikt de fiets slechts voor kleine stukjes, dan wil jij geeneens een nieuwe fiets. Want een nieuwe fiets wordt sneller gestolen dan een oude.
Woon je ergens waar weinig fietsendiefstal is (of kan je hem goed stallen) en wil je regelmatig grotere afstanden afleggen dan wil je gewoon een goede fiets.
De noodzaak van een nieuwe fiets hangt ook af van de mate waarin je hem gebruikt, elke dag of een paar keer per maand?
Op zich is een fiets van 5 jaar doorgaans niet aan vervanging toe. Kijk niet naar de leeftijd van je fiets maar naar hoe hij fietst. Dat is veel belangrijker. Als die fiets gewoon lekker fietst dan heb je geen enkele reden om hem te vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij je fiets niet meer kan gebruiken als waarvoor jij je fiets wilt gebruiken.

Repareren is een opsie, maar als het vaak moet raad ik je beter aan een nieuwe fiets te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de reparaties zelf kunt uitvoeren, zoals banden plakken of vervangen, een ketting vernieuwen oid, is dat altijd nog goedkoper dan een nieuwe fiets. Dus eigenlijk hoef je een fiets bij goed onderhoud nooit te vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je voelt dat hij niet meer zo goed remt of snel genoeg remt (doe af en toe een testje) en altijd goed oliën dan weetje zeker dat hij nog lekker rijd en je ziet wel als iets los zit