is smeerolie ook geschikt als fietsensmeer

Kun je ook gewone smeerolie om ketting en versnelling te smeren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

Gewone smeerolie is voor kettingen in een gesloten kettingkast zeer geschikt, voor openkettingkasten kun je beter een speciale kettingolie voor racefietsen nemen, anders blijft er zand in plakken en dat is slecht voor ketting en tandwielen.
Afgewerkte motorolie en frituurvet raad ik met klem af, hun smerende werking is (veel) geringer en de zuurtegraad kan verlaagd of verhoogd zijn. Daarnaast verhasts frituurvet en kan het oxiderende stoffen bevatten die corrosie juist opwekken.
Daarnaast geeft afgewerkte olie vlekken in kleding/vloerbedekking die er niet uit gaan.

Zelf gebruik ik ballistol om kettingen te smeren, dit lost ook verharst vet op en gaat corrosie tegen, vlekken die door ballistol ontstaan zijn eenvoudig weg te werken, de olie is niet giftig.

WD 40 is wel geschikt om kettingen schoon te maken maar smeert te weinig omdat het te dun is, de smering tussen de schakeltjes van de ketting wordt dan weggespoeld. Met een klein beetje motorolie is het ook goed smeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja maar het heeft niet de voorkeur. De smeer die bij fietsen wordt gebruikt heeft een dusdanig samenstelling dat het vloeibaar is, maar er niet makkelijk tussenuit loopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je rustig doen, zelfs afgewerkte olie of oud frituurvet is goed genoeg, als het maar vettig is.