Is het schadelijk voor de accu van mijn elektrische fiets wanneer ik deze te lang laat opladen?

Soms vergeet ik dat ik deze aan het opladen ben, waardoor hij langer in het stopcontact blijft steken dan noodzakelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
4.2K

Het beste antwoord

Juist je accu altijd aan de lader houden. De accu regelt zichzelf door zich helemaal te ontladen en te herladen. Mijn fietsenmaker zegt hoe langer ik hem aan de stroom hou, hoe beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat is niet schadelijk, de accu kan een maximale hoeveelheid opnemen, en daarboven gebeuren er gewoon geen overdrachten meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste fietsen hebben hier een beveiliging voor die zorgt dat de accu niet overladen kan worden.
Of jou fiets dat ook heeft zul je in de gebruiksaanwijzing moeten lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het laadapparaat en de voeler op de accu kunnen vaststellen wanneer de accu vol is.
Laat je hem langer aan de stroom dan gaat hij over op druppelladen, de minimale stroom die dan nog door de accu loopt, houdt deze goed opgeladen (accu's ontladen ook zichzelf) en het stroomverbruik is minimaal.
Laat hem echter geen dagen achtereen aan de stroom en sluit de lader een uur voor gebruik van de fiets even aan als de fiets weken niet gebruikt is.
Dan blijft alles heel en gaat de accu ook lang mee.

Bij Li ION accu's geldt hetzelfde verhaal, behalve de zelfontlading, die is bij dit soort accu's zeer gering.
Zet echter een ongeladen Li Ion fiets niet weg zonder direct opladen, daar kunnen deze accu's (net als computeraccu's) zeer slecht tegen!!