Wie moet er betalen als ik per ongeluk tegen een auto aan fiets?

Indien je deelneemt aan het verkeer en je tegen (eigen schuld) een andere fiets of auto aan fietst? wat voor verzekering heb je dan nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
1K

Antwoorden (2)

Jouw WA verzekering moet dat betalen! Meestal sta je tot je 18 e bij je ouders in de verzekering. Die kunnen daar dan aanspraak op maken. Anders ben je wettelijk verplicht een eigen WA verzekering te hebben, waar je dan aansprak op kunt maken. Bij opzet zul je zelf moeten betalen. Per ongeluk door eigen schuld betaald dus de verzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een WA-is niet algemeen verplicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De WA op een auto is de basis verzekering voor je auto. Je bent wettelijk verplicht om ook een eigen aansprakelijkheid verzekering te hebben (ook WA genoemd).
Als alles goed is heb je dit dus ook. Vaak bij dezelfde verzekering als je zorgverzekeraar. En anders sta je misschien nog bij je ouders op de polis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees net dat het niet (meer) verplicht is. Ik meende dat dit wel altijd zo was! Wat raar dat het niet meer verplicht is. Als iemand dan brokken maakt aan jouw eigendom, dan zullen ze sneller geneigd zijn om snel weg te gaan.
Maar goed, hopen dat je dan dus een AVP (aansprakelijkheidsverzekering particulier) hebt! Zo niet, dan snel doen! Kost echt weinig per maand! Sorry voor de onjuiste informatie in het begin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan ook niet alles weten, daarom is er GV;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh? Je hoeft toch niet te een WA verzekering voor je fiets af te sluiten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, maar je kunt wel met je fiets ergens tegenaan knallen, en dat kan flink in de papieren lopen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan moet je dat zelf betalen, als je geen WA-verzekering hebt...
Jij of jouw verzekering, dat is een AVP = aansprakelijkheidsverzekering particulieren, voor een paar euro per maand af te sluiten. Deze treedt ook in werking als jij de Mingh-vaas van je tante of de bril van je buurman per ongeluk kapot maakt.

Toegevoegd na 26 minuten:
Het is overigens een vrijwillige verzekering, maar absoluut aan te raden, zeker als je kinderen hebt! Even mijn polis nagekeken: voor € 2,37/mnd ben ik verzekerd voor maximaal € 500.000,-- per gebeurtenis.