Als ik fiets, fiets ik redelijk snel en hierbij ga ik dan zweten. Hoe kan ik dit oplossen?

Ik hou er niet van om sloom/traag te fietsen, dus dat zit er niet in. Het is zo dat als ik bij de bestemming aankom, mijn ondershirt(voornamelijk rug) bezweet is wat soms buikpijn veroorzaakt. Wat kan ik hiertegen doen, dat ik zelfs nog sneller kan fietsen :D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen

Antwoorden (9)

Dat is volstrekt normaal. Ga flink trainen zodat snel fietsen steeds minder moeite kost; dan wordt het zweten ook vanzelf minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je dit niet kunt vermijden. Tijdens lichamelijk beweging ga je nou eenmaal zweten. Wat misschien wel een optie is. Is speciale sportkleding kopen. Bijvoorbeeld een wielrenners jasje of shirt. Vaak neemt de stof waarvan de sportkleding is gemaakt veel vocht op. Dan heb je minder last ban een bezweette rug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je kunt doen is het laatste stukje van de toch je wel wat inhouden, zodat je wat afkoelt. Ik herken het probleem wel, zodra je na een lekkere fietstocht afstapt, breekt het zweet je aan alle kanten uit.
Het laatste stukje kalm aan, kun je vast wat afkoelen. Maar als je van jezelf een flink tempo hebt, is het niet makkelijk.
En weinig kleren aan, als het even kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken dit probleem.
Ik fietste altijd naar het station.

Wat ik meestal deed is een schoon en droog onderhemd meenemen.
Een goede deodorant gebruiken en die ook meenemen.

Hoe beter je conditie wordt, hoe minder last je zult hebben van dat overmatig zweten. Maar zweten bij inspanning is wel normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In jou geval is een electrofiets een oplossing, je kan
er makkelijk harder mee, zonder te zweten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar het is en duur en zo verbrand je geen calorieën .
Er bestaat van die pads voor onder je oksels. soort okselmaandverband. Die kun je daarna gewoon weer uitdoen en deo opspuiten. Zo hoef je geen andere shirts mee te sjouwen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar kun je die kopen?
zweten doen we allemaal, echter de één meer dan de ander.
Vaak moet je je niet de te dik kleden als je op de fiets gaat, zeker als je van doortrappen houd. Werk met z.g. laagjes en zeker een goed onderhemd dragen (odlo, kraft etc.)
Uiteindelijk zal je merken, zoals al één van de antwoorders al stelde, dat je op termijn minder gaat zweten, je conditie wordt n.l steeds beter.
maar goed, zweten zal je blijven doen, anders functioneert je lichaam n.l. niet goed meer en raak je oververhit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zweet lost vanzelf op in de rijwind. Je zou in een gematigder tempo kunnen proberen te fietsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dat vind ze toch niet leuk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan hoeft het niet meteen traag te zijn, ze moet gewoon de gulden middenweg zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is echt heel moeilijk hoor. Je hebt toch een soort natuurlijk tempo.
Draag in elk geval een katoenen hemd of T-shirt op je blote lijf, dat neemt vocht op. Van acryl en polyamide ga je extra zweten.