Maximale belasting trapper van fiets?

Ik heb een Union fiets. Hoeveel kilo kan de trapper hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
1.8K

Het beste antwoord

Je kunt sowieso op 1 pedaal staan, ook als zwaar persoon. Dus ik schat zo'n 200kg belasting.

De pedaal zit met een duim-dikke schroefdraad aan de cranks van de fiets geschroefd. Ik denk dat het zwakste punt de velgen/spaken-constructie is, of als je de stoep op-en=af gaat, zouden het ook de las-punten kunnen zijn (zeker bij een dames-model).

Als je trapper echt heel oud en verroest is, gaat de belasting vanzelf lager worden. Als een 200kg persoon "op de trapper gaat springen", zou het ook nog fout af kunnen lopen. Maar in principe is het allemaal gehard staal, dat best veel kan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb ook een postcodeloterijfiets, hoeveel kilo de trapper kan hebben staat niet in mijn instructieboekje vermeld wel het volgende: Gewicht fiets 20kg.
Max. gewicht berijder 100 kg.
Max. belasting bagagedrager 25kg.
Max. belasting voordrager 10 kg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel een heel licht fietsje dan.
Op mijn oude postfiets kon 150 kilo PLUS bagage. Zal hem wel overbelast hebben met zo nu en dan meer dan 200 kilo er op, maar daar was na drie jaar nog niks van te merken. Alleen de dubbele standaard is een keer vervangen. En ik kon met een gerust hard op de trappers staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger was alles beter, toch? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, zo vroeger is dat niet hoor ; jaartje terug ofzo. Wat gemiddeld vooreen fiets is weet ik ook niet (geef dan ook geen antwoord), maar ik heb nog nooit problemen met pedalen gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe wist je dat ik een postcodefiets heb? ;-))) Maar eh... wat in dat boekje staat, is echt onzin. Op een heel licht fietsje staat ook dat je maar 25 kilo op de bagagerek mag doen. En dat zijn van die hele dunne spijlen! Met de postcodefiets zijn de stangen 100x zo dik en is de bagagerek als 1 stuk gelast als deel van het frame. En dan ook 25 kilo?
Ik WEET dat de fabrikant zichzelf wil indekken, maar ze hadden best iets hoger kunnen zeggen ;-)
En dat zal ook wel voor die 100 kilo gelden (ik ben 120 kilo) dus daar ben ik niet bang voor.
Waar ik WEL bang voor ben zijn die trappers!! Zeker bij op en afstappen, waarbij ik er ook nog kracht op zet, dan komt er zeker meer als 120 kilo op, misschien wel 150 kilo. Ik heb wel een paar keer gehad dat de tandwielen beschadigd raakten, bij een iets goedkopere fiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat je een postcodeloterijfiets hebt naar aanleiding van deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/stevige-fietsen.145751
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan prima met twee man op die postcode bagagedrager staan.
Over de trappers geen idee.
Aangezien men bij het opstappen altijd even "stept" en daarbij kracht zet, zal de draagkracht van de pedaalas toch gauw op een 150 a 200kg liggen.
Of dit bij een Union afwijkt, is mij niet bekend, wel dat het een chinees product is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chinees? Bij jou is alles chinees geloof ik ;-) Union is al meer dan 100 jaar een oer-Hollands fietsmerk en heeft prachtige collecties ontworpen. Nu, meer dan een eeuw en diverse generaties verder, is Union nog steeds één van de meest toonaangevende A-merken op de consumentenmarkt die u voorziet van kwalitatieve betrouwbare fietsen.