Kan ik een naafdynamo nameten als er niets is aangesloten?

Sinds vandaag brandt mijn koplamp van mijn fiets niet meer. Lampje kan niet los vervangen worden, maar volgens mij is de dynamo defect. Kan ik dit gewoon met een multimeter nameten? Het gaat om een shimano
DH-2R30-E naaf van Shimano

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
10.6K

Het beste antwoord

Deze type naaf gaat haast niet defect, als je het lampje niet kan vervangen heb je waarschijnlijk een led koplamp. Ik zou eerst ff meten met een multi meter er zit een stekker aan de naaf die kan er gemakkelijk af gewipt worden. Maar denk dat het toch de koplamp is. Ben benieuwd!

Ps. Nw led koplamp kunnen duur zijn maar hoeft niet en er kan ook altijd een halogeen koplamp op daar kan je ook het lampje van vervangen.
Groet!

Toegevoegd na 20 uur:
Wat veel voor komt is een slecht contact bij
De stekker op de naaf door vocht . Dat is misschien het probleem geweest. Groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inmiddels gemeten op de naaf. 0VDC 0VAC . 6VDC Aangesloten op de lamp et voila, toen was er licht. Kan het misschien kwaad dat het wiel wel een keer heel snel in de verkeerde richting heeft gedraaid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat moet niet uitmaken! Maar er weer licht in de duisternis:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inmiddels de dynamo met wiel even meegenomen naar mijn werk. (technische dienst) en ja hoor alles doet het weer. Waarom weet ik niet, maar dat maakt ook niet meer uit

Andere antwoorden (1)

Ja, dat zou gewoon moeten kunnen! Je moet er rekening mee houden dat er uit veel dynamo's een wisselspanning komt, welke je ook met de desbetreffende stand op de multimeter moet meten. (En natuurlijk niet vergeten om het wiel te draaien als je meet.. ;)