Wat is het grootste stijgingspercentage dat iemand heeft gereden op de fiets?

Een echte bergetappe kan stijgingspercentages hebben tot misschien wel 20%, maar wat is het maximaal gehaalde stijgingspercentage?

8 jaar geleden
in: Fietsen
1.5K

Het beste antwoord

Ik heb een overtuigend filmpje gevonden van proeven met een fiets met een speciaal aangepaste overbrenging: https://youtu.be/FgIL6eHHgZU . Dat maakt aardig duidelijk dat het lastig is precies het maximum haalbare aan klimhoek te bepalen. Want je kunt de hoek niet variëren; je moet naar een heel andere plek reizen telkens als je het nog steiler wilt hebben. En dan is het weer ander weer en is je conditie niet hetzelfde, enz.
Er zijn uit de aard der zaak relatief weinig zulke steile wegen die dan voor dit doel ook nog eens over een flinke afstand een mooi gelijkblijvende hellingshoek moeten hebben.

Verder kun je met een sterk aangepaste overbrenging dus heel steil omhoog gaan (en dat een flink stuk volhouden), maar je nadert al aardig de grens van het nog enigszins stabiel rechtuit kunnen blijven gaan zonder stomweg met fiets en al opzij om te vallen. Op een fiets blijf je in balans op twee wielen door de fiets steeds weer onder je zwaartepunt te brengen. Maar als je zo langzaam vooruitgaat werkt dat snel de fiets bijsturen niet erg efficient meer.

Laten we zeggen dat 32 % dus blijkens dit filmpje haalbaar is, maar ook dat het zelfs bij voldoende menselijk uithoudingsvermogen en een soort van kruipversnelling niet erg veel steiler lijkt te kunnen zonder dat je aan zijwieltjes moet gaan denken ... maar dan raak je af en toe gewicht en dus tractie kwijt op het achterwiel, zodat dat af en toe door zal willen gaan slippen.
Op een normaal gebouwde fiets kom je op een gegeven moment ook bij het kritische punt dat je achterover kunt gaan vallen.

Ik vond met de zoektermen max gradient bicycle volop hits, maar ik heb er slechts een paar echt doorgespit. Die geef ik hieronder; die zou je bij voldoende blijvende interesse zeker kunnen gaan lezen. Om mee te beginnen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op een normaal gebouwde fiets kom je op een gegeven moment ook bij het kritische punt dat je achterover kunt gaan vallen. :D Met dat beeld zat ik ook al een keer in mijn hoofd.

Andere antwoorden (1)

Je kunt een looping maken met een fiets, dus in percentage 200%.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt, maar 200% is geen 360 graden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hellingsgraad
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad 45 graden is al 100% en 200% is ongeveer 64 graden. Dus 360 graden is niet uit te drukken in een hellingpercentage. Maar bij het sport BMX worden vrij extreme hellingen genomen met vrij hellingpercentages. Kortom met een aanloop kun je een korte hele steile helling nemen.
Dus het komt meer wat zie je als een fiets en gaat het om de bergetappes en wegraces. Want daar spreek je nog over hellingpercentages. Maar buiten normale wegen zijn er wegen die vrij steil zijn.