Hoe kan ik het beste mijn atb fietsketting wekelijks schoonmaken en welke olie is het beste om te smeren.

Met de fiets wordt dagelijks 40km gefietst over zowel zand als verharde paden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
2.8K

Het beste antwoord

ketting smeren, is kunst appart.
Veel van die sprays, spuiten de buitenzijde van een ketting, terwijl we juist de binnenkant moeten smeren.
daarom:
ketting, schoon maken, div. cleaners op de markt
dan droogwrijven
dan een smeermiddel erop EN laten intrekken
vervolgens, de buitenzijde weer afnemen met een doek
inspuiten met een sprays erna??? liever niet dan plakt alles er weer aan vast.
vergeet niet de tandwielen, (tussen) schoon te maken met borstel etc.
en...regelmatig nieuwe ketting als deze te "lang "wordt.
je kunt dit makkelijk controleren, als je meer dan 2 schakels kan lichten, als de ketting op het grote blad ligt.

ervaring: ruim 30 jaar cyclocross ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een teflon-bevattende spray werkt het beste. Wel is het handig de ketting eerst schoon te maken. De goedkoopste methode is door hem een nachtje te laten weken in een laagje cola, en vervolgens met water afspoelen. dan ben je ook meteen van het meeste roest af.
13 jaar geleden
Ketting is ook makkelijk schoon te krijgen met een sopje van Dreft. (ontvet meteen) Flink met een borstel erdoor en daarna droogmaken. En inderdaad inspuiten met Teflon-spray.
Teflon vormt een laagje om je ketting en tandwielen, waardoor je minder last hebt van vuil.

Mocht je de eerste keer teflon gebruiken, zorg dat je zowel de ketting als de tandwielen geheel ontvet.