Mijn scooter start niet meer na 1 maand stilstaan. Accu zegt 75% te zijn. Alleen kickstart help me?

Na 1 maand stil gestaan te hebben wilt mijn scooter niet meer starten hij zegt dat hij 75% opgeladen is. Is hij kapot? Of helpt een nieuwe accu? Help plzz

9 maanden geleden
1K
tinus1969
9 maanden geleden
Electrische scooter?
Abekle
9 maanden geleden
Nee het gaat om een la souris niet elektrische
TurfGraver
9 maanden geleden
Misschien eerst eens proberen accu op te laden en dan kijken of deze (met regelmatig rijden) wel vol blijft.
tinus1969
9 maanden geleden
En met kickstart start hij wel?
Abekle
9 maanden geleden
Kickstart start hij wel, heb daarna ook gelijk een stukje ermee gereden en doordat zag ik ook dat accu niet leeg was. Maar zodra ik hem daarna weer normaal wil starten doet hij dat niet
TurfGraver
9 maanden geleden
75% is teveel leeg om te starten.
Abekle
9 maanden geleden
Dus als eerste raad u mij aan om hem tot 100% op te laden of is hij aan vervanging toe de accu?
TurfGraver
9 maanden geleden
Accu kan stuk zijn, dynamo kan niet goed werken of accu was gewoon teveel leeg gelopen om er mee te starten.
tinus1969
9 maanden geleden
En heb je geprobeerd een tijdje te rijden zodat de accu goed vol is, en dan te starten?
Abekle
9 maanden geleden
Toen ik hem via de kickstart aankreeg wat niet met moeite is. Heb ik een klein stukje gereden miss kleine 10 min. Toen thuis uitgezet en 2min later starten hij wel weer in een keer maar de volgende ochtend niet
tinus1969
9 maanden geleden
En na die keer dat die wel startte meteen de motor uitgezet?
Abekle
9 maanden geleden
Ja toen hij daarna startte terug gezet in de garage in volle hoop de volgende ochtend een goede start. Denkende dat het probleem opgelost was
tinus1969
9 maanden geleden
Hij start, rijdt en laadt op. Klinkt idd als probleem met de accu.
Abekle
9 maanden geleden
Dus een nieuwe accu lijkt de oplossing

Antwoorden (1)

Abekle: “Kickstart start hij wel, heb daarna ook gelijk een stukje ermee gereden en doordat zag ik ook dat accu niet leeg was. Maar_zodra ik hem daarna weer normaal wil starten doet hij dat niet_“

Abekle: “Toen ik hem via de kickstart aankreeg wat niet met moeite is. Heb ik een klein stukje gereden miss kleine 10 min. Toen thuis uitgezet_en 2min later starten hij wel weer in een keer_ maar de volgende ochtend niet”.

Dat lijken mij twee nogal tegenstrijdige beweringen.
De accu laadt tijdens een ritje van amper 10 minuten wél voldoende bij om metéén daarna weer een keer elektrisch te kunnen starten. Maar niet de volgende morgen.

Dit is normaal gedrag voor een niet meer zo heel goede accu, maar die is niet zo slecht dat je nu al een nieuwe moet gaan kopen. Met een nacht aan een acculader is-ie daarna weer goed bruikbaar.
Je had eigenlijk minstens een half uur moeten gaan rijden na die kickstart actie.
En na dat meteen weer even elektrisch starten had je ook weer opnieuw een halfuurtje moeten gaan rijden.

Als je nou de volgende rit alleen de kickstartmethode gebruikt, en zeker na elke volgende elektrische start echt een tijdje blijft rijden, kan de accu echt wat lading opnemen.
Als de accu echt overleden was, had je dat vóór die maand stilstand al moeten merken. Als-ie slecht bijgeladen wordt ook. Ik verdenk de accu niet en de laadstroom van de scooter ook niet.

En als je de scooter weer eens een keer een maand niet gebruikt, koppel dan de accu los van het elektrische systeem van de scooter. En in een lange wintervakantie zet je de accu beter ergens binnen neer: ongebruikt in een koud schuurtje wordt een matige accu nogal snel zwakker.

Eigenlijk ben ik het met TurfGraver én met tinus1969 eens, alleen denk ik dat de accu nog lang niet per se vervangen hoeft te worden. Als je bereid bent om bij veel korte ritten de eerste dagen wat vaker de kickstarter te gebruiken kun je deze accu vermoedelijk nog best een tijd blijven gebruiken.

Je eigen conclusie dat het probleem met een nieuwe accu verholpen is, klopt echter nog steeds. Alleen denk ik dat dat vernieuwen nog niet nodig is, en je hebt de komende tijd altijd de kickstarter nog.
9 maanden geleden
Abekle
9 maanden geleden
Zelf in mijn eentje lukt de kickstart niet, dus vandaar dat ik een oplossing zocht voor weer de normale start. Ik kan de accu evt proberen op te laden
Kees10
4 maanden geleden
Het lijkt me dat de accu niet meer goed is
Als hij kort na een ritje wel start is de accu kennelijk wel opgeladen, maar houd de stroom niet meer vast