Kan je een tweedehands scooter kopen zonder gezeik zonder typegoedkeuringsnummer?

Ik wil een tweedehands scooter halen, maar elke keer als ik ze door de kentekencheck heen haal staat er geen typegoedkeuringsnummer, is dit verplicht om mee de weg op te gaan?

10 maanden geleden
1.4K
Inekez1
10 maanden geleden
Een voertuig kan toch geen kenteken krijgen als er geen typegoedkeuringsnummer is? Als het al een kenteken heeft, dan moet er toch ook zo'n nummer zijn?
Inekez1
10 maanden geleden
Of gaat het om een particuliere verkoper waarvan je niet weet of de scooter wellicht gestolen is, omgekat en/of van vals kenteken voorzien? In dat geval: bij twijfel niet kopen!
SimonV
10 maanden geleden
Zonder typegoedkeuring krijgt een voertuig geen kenteken, en mag het niet rijden op de openbare weg.
Als de scooter dus een kenteken heeft, zou deze wel een typegoedkeuringsnummer moeten hebben. Deze is klaarblijkelijk niet bij RDW geregistreerd.

Antwoorden (2)

Nee. Een typegoedkeuringsnummer is een identificatienummer dat aangeeft dat een voertuig voldoet aan de technische en veiligheidseisen die gelden voor dat specifieke type voertuig. Het kan belangrijk zijn voor registratie- en verzekeringsdoeleinden, evenals voor de naleving van verkeersregels.

KvK
Zonder typegoedkeuring krijgt een voertuig geen kenteken, en mag het niet rijden op de openbare weg.
Als de scooter dus een kenteken heeft, zou deze wel een typegoedkeuringsnummer moeten hebben. Deze is dus klaarblijkelijk niet bij RDW geregistreerd.
Toegevoegd op 8 juni 2023 09:07: afbeelding
Plaatje bij antwoord
10 maanden geleden
Natuurlijk is een is een typegoedkeuring verplicht voor voertuigen op de openbare weg.

Het zou me een rommeltje worden in dit land, als iedere techneut een voertuig in elkaar draaide en daarmee de weg op ging, zonder dat vast zou staan, dat dit aan het verkeer kan deelnemen zonder dat andere weggebruikers in gevaar worden gebracht.

Als een voertuig geen typegoedkeuring heeft, of daar naar inschatting van de politie niet meer aan voldoet wordt het in beslag genomen.
10 maanden geleden