Werkt het als je anoniem bij de politie meldt dat je zoon een opgevoerde brommer heeft?

Onze zoon heeft een brommer gekocht en nu blijkt dat hij veel te veel herrie maakt en ook veel te hard rijd .
Hij is geen gemakkelijke puber , en in gesprek gaan met hem helpt niet.
Hij doet gewoon waar hij zin in heeft .. wij maken ons grote zorgen over de mogelijke gevolgen van zijn gedrag.
Is het mogelijk om als ouder anoniem een melding te maken bij de politie (dit om escalatie te voorkomen thuis ) dat ze thuis langskomen voor de brommer ?
Zo ja , wat zijn dan de gevolgen ? En dan met name de financiële gevolgen, want die komen hoogstwaarschijnlijk op onze schouders terecht .
En dan nog niet te spreken over de financiële gevolgen als hij er op blijft rijden .

2.9K
crispy
2 jaar geleden
Je wil dus eigenlijk de politie gebruiken om je zoon op te voeden.
Dan heb je wel een loyaliteitsissue als de politie inderdaad langs komt (wat ik betwijfel, want ze zijn overbelast) hoe je je opstelt tegenover de politie in het bijzijn van je zoon. Hoe dan ook wordt dat een conflict met hem.
Pieterke
2 jaar geleden
Hoe wou je dat anoniem doen als de politie bij je moet komen? Het komt dan toch uit dat jij de melder bent. De problemen met je zoon zullen er juist groter door worden.
tinus1969
2 jaar geleden
Eens met bovenstaande reacties. Je moet zelf de confrontatie aangaan. Heb je eventueel familie die je hierbij kan helpen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
"Hij doet gewoon waar hij zin in heeft" en "...de financiële gevolgen, want die komen hoogstwaarschijnlijk op onze schouders terecht."
Hoe dan ook je zoon komt er mee weg.
Wordt het geen tijd dat je zoon leert dat keuzes gevolgen hebben en dat je die gevolgen ZELF moet dragen ?
Klazina21
2 jaar geleden
Ik snap jullie reacties , en ben het ook met jullie eens!
Op het moment van de vraagstelling zat ik met mijn handen in het haar en probeerde oplossingen te zoeken! Ik heb al de nodige ondersteuning voor hem aangevraagd, het is niet zo dat ik hem op een verkeerde manier de dingen wil meegeven maar de grip ben ik aardig aan het verliezen omdat het bij hem inmiddels niet meer alleen bij verbaal reageren blijft.
Ik ga in ieder geval met de wijkagent in gesprek en als de ondersteuning op gang is hoop ik dat er oplossingen komen .
Fijn weekend allemaal!

Antwoorden (2)

Een brommer die opgevoerd in de schuur staat is geen strafbaar feit. Dat wordt het pas als er op gereden wordt op de openbare weg. Dus de politie zal helemaal niet langs komen.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Is dat zo? Volgens mij is het strafbaar vanaf het moment dat de brommer niet meer voldoet aan de eisen die horen bij het kenteken - dus vanaf het moment dat die opgevoerd is.
Klazina21
2 jaar geleden
Dank voor je antwoord !
crispy
2 jaar geleden
@tinus1969 Het is verboden om met een brommer, die niet voldoet aan de gestelde eisen in het RVV, te rijden op de openbare weg. Het in bezit hebben van een dergelijke brommer, of de onderdelen daarvoor, is nergens strafbaar gesteld. Je mag er zelfs mee rijden op je eigen terrein.
Je bent dus (nog) niet strafbaar als je die brommer aan het opvoeren bent, maar wel als je er een proefritje mee maakt op de openbare weg.
tinus1969
2 jaar geleden
@crispy, bron? Ihb dat je brommers mag opvoeren (dus brommer voldoet niet meer aan eisen die horen bij het kenteken en verzekering), zolang je mara niet de openbare weg opgaat?
crispy
2 jaar geleden
@tinus1969 Ik heb geen bron die zegt dat je brommers mag opvoeren.
Maar het in bezit hebben van een niet voor de openbare weg goedgekeurd voertuig is gewoon toegestaan. Je argument van kenteken en verzekering zijn alleen van belang voor het gebruik van dat voertuig op de openbare weg.
We leven in Nederland, in dit land mag alles behalve als het nadrukkelijk verboden is. Jij zult dus met een bron moeten komen die aangeeft dat het verboden is om je brommer op te voeren zonder dat je daarmee op de openbare weg gaat.
Mijn suggestie is om dit te bespreken met je wijkagent. Hij kan je zoon een keertje aanhouden als-tie langsrijdt, en de brommer op de rollenbank zetten. De niet-originele onderdelen worden dan in beslag genomen, en misschien heel de brommer wel. De boete kan inderdaad enkele honderden Euro's bedragen, dat hangt er van af wat ze allemaal vinden, en in welke bui ze zijn.
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
Wat de wijkagent ook kan doen, dat hangt erg van de persoon en de omstandigheden af, is je zoon een ernstige waarschuwing geven. En hem opdragen om binnen een week op het bureau te laten zien dat zijn brommer (weer) helemaal origineel is.
Klazina21
2 jaar geleden
Bedankt voor de suggesties, fijne zondag!