Wat zijn je rechten na een aanrijding?

Goedendag allemaal!!!

Laatst is een vriendin van mij aangereden op de fiets, door een scooter. De fietser had haaien tanden met een dode hoek naar rechts waarna de scooter met volle snelheid kwam aanrijden. Het is dus wel de fietser haar schuld geweest om niet te stoppen bij de haaientanden. Allebei de meiden waren gewond en de scooter is stuk. Nu probeerde het meisje van de kapotte scooter alle schade op de vriendin te verhalen €700 van de kapotte scooter en nog eens een paar honderd voor vervangend vervoer! Mijn vraag is wat zijn mijn vriendin haar rechten aangezien zij de zwakkere partij is op de fiets. Alvast bedankt. Groetjes Joy

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
TurfGraver
3 jaar geleden
Doorsturen naar je vezekering, daar is ie (gelukkig) voor.
paulus811
3 jaar geleden
Ik rij zelf scooter en verbaas me erover hoeveel fietsers de regels aan hun laars lappen. Doorrijden bij haaientanden doen ze vrijwel allemaal en dan nog het liefst zonder te kijken of er iets aan komt.

Antwoorden (1)

Wat je rechten precies zijn is allemaal een onder meer afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Maar als zwakste verkeersdeelnemer niet zonder meer de minste. Als u als fietser schuld heeft aan de botsing met de scooter omdat u de van rechts komende scooter geen voorrang gaf of omdat u met uw fiets door rood reed en daarbij botste met de scooter, dan bent u niet voor 100% aansprakelijk. U bent wel voor 100% schuldig, maar nooit meer dan voor 50% aansprakelijk.
Laat je juridisch bijstaan door een jurist.