Hoe ver geraak ik met mijn 50cc b klasse brommer?

Ik zou van Antwerpen naar de zee willen rijden wat ongeveer 150km is. Zou mijn b klasse brommer dat aankunnen als we niet te snel rijden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
BarendV
3 jaar geleden
Wat is het merk en het type brommer? Op basis daarvan kun je bijvoorbeeld in de handleiding lezen wat de gemiddelde actieradius is van je brommer. Of online checken hoe het daadwerkelijk in de praktijk door anderen met hetzelfde type brommer wordt gepresteerd onder verschillende omstandigheden: https://www.spritmonitor.de/ (Duits)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is een RSD scooter. Een chinees model denk ik gekocht bij bromfietsen Dirk in Merksem. Bedankt voor het antwoord! Ik zal het eens bekijken.

Antwoorden (1)

Gezien de gemiddelde specificaties van een 7 liter benzinetank en een verbruik van 1 op 35 tot sommigen 50 km kan je op een tank 245 - 350 km rijden.
Antwerpen naar Knokke-Heist is ongeveer 100 km, dus een retourtje zou er wel vanaf kunnen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mijn vraag is vooral of de motor het aan zou kunnen om zo een afstand te overbruggen. Mijn tank is 5,5 l en daarmee geraak ik zeker een 150km ver. Maar daar ligt het probleem dus niet.
Bordensteker
3 jaar geleden
Technisch gezien is één rit van 100 km voor de motor juist gemakkelijker dan 20 ritjes van 5 km.
Na een paar kilometer rijden is de motor overal op de normale werktemperatuur gekomen, en de rest van de rit blijft dat zo. De koeling van de rijwind zorgt er normaal voor dat de warmte die in de motor ontstaat even snel wordt afgevoerd als dat er nieuwe warmte bijkomt. Zolang er brandstof in de tank zit zal de motor blijven draaien. Het advies om na een paar uur rijden eens even te pauzeren is bedoeld voor de berijder. Op dat moment valt voor de motor de meeste rijwindkoeling weg, en dan is de stilgelegde motor in veel gevallen een tijdje wat warmer dan toen je nog aan het rijden was. Zorg dat de banden bij aanvang van de rit goed op spanning zijn (zeker als je met een duopassagier rijdt). Het rubber van de banden wordt tijdens het rijden warmer, en dat veroorzaakt daarmee ook een toenemende bandenspanning. Maar daar is op gerekend. Je moet er onderweg geen lucht uit laten.