Mag een toerist zonder rijbewijs een bromfiets besturen?

Ik heb research gedaan naar rijden op een bromfiets. Klopt het dat een toerist die tijdelijk in Nederland verblijft geen rijbewijs nodig heeft om op een scooter te rijden?

Volgens deze link van rijksoverheid is dat zo. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/mag-ik-met-mijn-buitenlandse-rijbewijs-in-nederland-aan-het-verkeer-deelnemen
(Zie bijlage)

Mag mijn vriend uit Brazilie dan gewoon een scooter besturen als hij op vakantie hierheen komt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk dat de tekst duidelijk is. Als je van buiten de EU of een van de genoemde landen komt, dan heb je geen rijbewijs nodig voor de brommer, noch een bromfietscertificaat. Geldt ook voor een scooter, tot 50 cc.

Ja dat klopt, zolang de toerist wel 16 jaar of ouder is. Een toerist hoeft heen rijbewijs te hebben, maar deze moet wel 16 jaar of ouder zijn (iets wat een beetje lijkt te ontbreken op de site). https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?boete_tree=22410,22403,21959,21912#beslissingpad22410224032195921912 Wat effectief altijd op 120 euro uitkomt. Daarnaast moet de brommer/scooter natuurlijk verzekerd zijn en verder moet je voldoen aan alle andere regels, maar dan mag je inderdaad gek genoeg de toerist zonder rijbewijs rijden. --- Overigens zou ik wel even je verzekering vragen wat ze ervan vinden als er iemand legitiem zonder rijbewijs op gaat rijden. Je verzekering zou zoiets weleens uitgesloten kunnen hebben. Je krihjgt dan geen boete, maar bij een eventuele aanrijding krijg je dan ook niet uitbetaald wellicht. --- Met dank aan Bordensteker, het politieforum en de PVDA: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30477-8.html De leden van de PvdA-fractie vragen over welk document een buitenlander moet beschikken om hier in Nederland een bromfiets te mogen huren. In de bij dit verslag aangeboden nota van wijziging is een aanvulling opgenomen van artikel 108 van de Wegenverkeerswet 1994. Dit artikel bevat de uitzonderingen op de rijbewijsplicht. Op grond van het Verdrag van Wenen (Trb. 1974, nr. 35) mag van bestuurders van fietsen of bromfietsen die zich in het internationaal verkeer bevinden (dat zijn mensen die niet hier in Nederland woonachtig zijn), geen rijbewijs worden geëist. In de nota van wijziging is met het oog hierop een aanvulling van artikel 108, eerste lid, opgenomen. Nederland is immers voornemens toe te treden tot dit Verdrag. Dit betekent dat bestuurders van bromfietsen die niet in Nederland woonachtig zijn, maar zich in het internationaal verkeer bevinden, hier zonder rijbewijs een bromfiets mogen besturen. Consequentie hiervan is dat ook bij het huren van een bromfiets geen rijbewijs vereist is. --- Overigens zal dat niet betekenen dat je af kan dwingen dat je vriend een scooter/brommer kan huren. Veel verhuurders zullen toch een rijbewijs willen zien. Dus hoewel het in theorie kan, zijn er in de praktijk zoveel haken en ogen (verzekering die wellicht uitsluit, verhuurder die er niet aan mee zal werken) dat je waarschijnlijk toch anders zal besluiten.

Toegevoegd op 09 oktober 2018 10:45: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100