Wordt je geflitst met een groene licht?

Ik reed vandaag in Tilburg met mijn scooter op de weg, mocht hier 45km, reed (denk ik) 50, wat dus nog mag. Maar ik kwam langs een flitspaal, en dacht een groene licht te zien. Flitsen ze ook met groen? Ik dacht alleen rood en wit.
Ik bedoel dus of de flitspaal groen licht kan geven, als je snel rijdt. Niet bij een verkeerslicht

6.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat betreft uw opmerking dat u sneller mag dan 45km/uur
Een bromfiets (constructiesnelheid) mag wettelijk 45 km/u, vermeerdert met 5 km/u, dus 50 km/u kúnnen rijden. Dat is de toegestane maximale constructiesnelheid. Dat houdt niet in dat u bij een maximum aangegeven snelheid van 45km/uur ook 50/km uur mág rijden. Men dient zich aan de maximum toegestane snelheid te houden.
U denkt 50km/uur te hebben gereden, maar u kunt niet zeker weten. Er kan ook 52km/u geflitst zijn.
Van deze snelheidsoverschrijding wordt een wettelijke meetcorrectie van 3 km/u afgetrokken; voor de berekening van het boetebedrag wordt dus uitgegaan van een overschrijding van de snelheid met 4 km/u. Het boetebedrag is dan € 27,00 plus administratiekosten = € 36,00. Geen bedrag om over naar huis te schrijven.
Echter, stel u bent zojuist drie dagen als evenementenverkeersregelaar opgetreden, dan kunt u uw vergoeding gelijk weer inleveren bij het CJIB. Dat is toch typisch een geval van jammer.

Het beste antwoord

Alle flitspalen in Nederland zijn digitaal. Hoewel ook de overheid bij monde van het Openbaar Ministerie nog dikwijls spreekt van flitspalen, werken deze al een lange tijd niet meer met een lichtflits. Flitslampen van de analoge flitspalen bestonden zowel uit wit, rood als blauwe lampen, maar die flitspalen zijn er allang niet meer
De analoge flitspalen zijn vervangen door de digitale flitser, zij werken continu en maken gebruik van een infraroodflitser. De flits van infrarood licht is door de weggebruikers niet te zien.
De gemeente Tilburg heeft sedert 2013 de analoge flitspalen al vervangen door digitale flitsers. Als u denkt groen (misschien meer blauw) flitslicht gezien te hebben dan staat daar een zeer oud type analoge flitspaal met blauw venster als filter voor de flitslamp.
Of er staat een zeer oude Belgische flitspaal, die hebben een groen glas voor de camera anders zijn de rode Belgische nummerplaten vrijwel onleesbaar. Deze laatste mogelijkheid lijkt mij wel erg sterk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan. Als de camera is ingesteld op snelheidsmeting, dan flitst hij ook bij groen licht als je te snel rijdt.
6 jaar geleden
alexf52889
6 jaar geleden
Ik bedoel of een flitser van de flitspaal groen licht kan geven?
Flitspalen zijn vaak ingesteld op snelheidsmeting. De flitspalen bij de verkeerslichten staan er vaak om te voorkomen dat men bij oranje licht harder gaat rijden. Dan wordt er geflitst. Verder wordt er ook geflitst als men bij groen te hard rijdt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
alexf52889
6 jaar geleden
Ik bedoel of een flitser van de flitspaal groen licht kan geven?