mag je met een rijbewijs B op een 50cc schakelbrommer rijden?

goedendag,

ik vroeg mij af of je met een rijbewijs B op een 50cc schakelbrommer/crosser mag rijden op de openbare weg zoals deze:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/brommers-crossbrommers/m1249405227-rieju-rr-spike-50cc-schakelbrommer.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
19K

Antwoorden (1)

Ja, dat mag, aangezien er ook AM op het rijbewijs zal staan.

Zolang die 6-versnellingen schakelbrommer ook met de nieuwe cilinder en zuiger aan de maximale constructiesnelheid van 45 km/h voldoet, mag iedereen met een normaal autorijbewijs B + AM daarop rijden, met dien verstande, dat op het betreffende autorijbewijs B dus tevens de categorie AM moet zijn bijgeschreven.

De categorie AM is eigenlijk een toegift op het rijbewijs B, en het zodoende (op grond van het rijexamen B) vanzelf verkregen AM is in feite de reden dat je met een bromfiets mag rijden. Je rijbewijs heeft twee aparte categorieën, terwijl je voor deze combinatie van bevoegdheden alleen voor B examen hebt hoeven doen.

“Heeft u een geldig autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A, A1 of A2)? Dan hoeft u geen apart bromfietsrijbewijs te hebben. U krijgt het rijbewijs AM automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs. U hoeft dus ook geen apart bromfietsexamen te doen.”
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/voor-welke-soorten-bromfietsen-heb-ik-een-bromfietsrijbewijs-brommerrijbewijs-nodig

Daarbij past in dit geval nog een kanttekening.
Het zou kúnnen zijn dat een brommer als deze in het verleden al eens opgevoerd is geweest (en dat er juist daarom nu een nieuwe cilinder en zuiger op zitten), en dat-ie ook met de nieuwe onderdelen vlotjes sneller zal kunnen, indien er ook nog andere onderdelen aangepast zijn (carburateur, uitlaat, kettingwielen). Als-ie door technische aanpassingen niet aan de wettelijke eisen voor een bromfiets voldoet, dan betreft het feitelijk een lichte motorfiets, en daarvoor zijn o.a. een ander kenteken en een echt motorrijbewijs vereist.