Waarom valt een elektrische step of een snorfiets niet onder de categorie 'bijzondere bromfietsen'?

Graag zou ik willen weten wat het verschil is tussen een snorfiets/elektrische step en een bijzondere bromfiets. De Segway is wel goedgekeurd voor de categorie bijzondere bromfiets. Wat is het verschil tussen deze en andere motorrijtuigen, iets met veiligheid? Welke eigenschap is doorslaggevend?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
SentWierda
3 jaar geleden
Een onbegrijpelijke vraag, vanwege twee redenen.
1. De Segway is exit. Met andere woorden: bestaat niet meer.
2. Een elektrische step is niet toegestaan op de openbare weg.
LeonardN
3 jaar geleden
1.Segway bestaat nog steeds. https://robotdiscounter.com/ninebot-by-segway-e-zwart
2. Sommige elektrische steps zijn wel toegestaan op de openbare weg, juist dankzij het feit dat zij onder de categorie "bijzondere bromfiets" vallen. https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dossiers/bijzondere-bromfietsen
Segway
Trikke
Swing
Zappy3 Deze aanwijzing door de minister van Infrastructuur en Waterstaat geldt alleen nog voor de Zappy3.
Virto
Paukool
Ninebot type E
LEF (voorheen E-One)
Robin-M1
VirtoS
Kickbike Luxury
Kickbike Cruise
Ninebot type Urban
Yedoo Mezec
Kickbike Fat Max
Qugo Runner Waaronder dus een aantal Segways en een aantal elektrische steps die op de openbare weg mogen.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN.
1. De Segway wordt niet meer geproduceerd: sinds juli van dit jaar. Want het is nooit een verkoopsucces geworden - mede doordat het voertuig als niet al te veilig werd ervaren. Met name als de accu niet meer volgeladen was ontstonden ongevallen.
2. De elektrische step is verboden op de openbare weg in Nederland. Een overtreding kost 360 euro. Overigens is de gemotoriseerde step niet een recente uitvinding. Meer dan honderd jaar geleden reden er al gemotoriseerde steps rond in Nederland: in 1917 de Autoped.
Bronnen: https://www.alphens.nl/nieuws/op-stap-met-een-elektrische-step-wat-mag-wel-en -wat-niet/html
https://www.conaminfio.nl/historie/importeurs-motorfietsen/importeurs-motorfietsen-beschrijvingen/2887-autoped-us-d-koenigsberger-amsterdam
LeonardN
3 jaar geleden
1. Jij zal het hebben over het eerste model van Segway. Ondertussen staat Segway Inc. niet stil en hebben ze meer modellen, waarvan een aantal dus ook toegestaan. Iemand die nog steeds "de Segway" heeft mag daar mee de weg op. 2. "De elektrische step is verboden op de openbare weg in Nederland." Neen.
Lees eens goed je eigen bron:
https://www.alphens.nl/nieuws/op-pad-met-een-elektrische-step-wat-mag-wel-en-wat-niet.html
“Heb je in je vakantie hard gewerkt, gecashed en dit uitgegeven aan een elektrische step! >>>Controleer dan OF je ermee op de openbare weg mag rijden”<<<, schrijven de wijkagenten van Alphen Noord op Instagram" Hiermee verwijzen die agenten dus naar het lijstje elektrische steps dat VIA de categorie "bijzondere bromfietsen" is goedgekeurd door de minister van Infrastructuur en Waterstaat. En onderaan:
"Deze categorie heet 'bijzondere bromfiets
Onder die regels zijn slechts een paar merken elektrische steps GOEDGEKEURD voor gebruik op de OPENBARE WEG in Nederland.”
LeonardN
3 jaar geleden
(geen ruimte meer)
Over de Herenhof in Alphen aan den Rijn, daar zal je als elektrisch stepper altijd bekeurd kunnen worden, dat is immers een gebied waar je alleen mag lopen, het is een grote stoep zogezegd. https://www.anwb.nl/belangenbehartiging/mobiliteit/elektrische-step "
Mag ik met mijn toegestane e-step op de stoep?
Nee
" En als de e-step niet is toegestaan, dan kan je daarvoor bekeurd worden.... Hoe dan ook is de vraag een begrijpelijke vraag. De vrager snapt niet waarom de ene elektrische step wel en de andere niet op de openbare weg mag.
"De Segway" mag wel (correct), maar een e-step die NIET in de lijst staat die ik opgeef mag niet.
Waarom mag de ene wel en de andere niet? Dat is de vraag. Begrijp je dat?
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. De Segway mocht pas na veel geharrewar de weg op. Daarna was het nogal eens hommeles: een bekende kwaal was dat het voertuig er soms plotseling mee ophield en dat is gevaarlijk als je balanceert. Vallen met de Segway is geen reclame met als gevolg dat er vrijwel geen afzetmarkt bleek te zijn.
Dat de elektrische step een succes is valt ernstig te betwijfelen. Deze steps mogen in Nederland de openbare weg niet op (staat ook in het artikel) en als er al een type wordt goedgekeurd dan zie je die step nooit rijden. (Durft niemand zo'n step te kopen? Of durft niemand ermee te rijden omdat elke agent onmiddellijk in actie komt bij het zien van een elektrische step?) Terwijl je vlak over de grens bijna struikelt over elektrische steps - struikelen omdat ze in de steden her en der op de trottoirs liggen - daar door verhuurders neergelegd.
LeonardN
3 jaar geleden
Pracht stukje tekst, wat niets weerlegt wat ik zeg, maar ben je het er ondertussen mee eens dat de vraag begrijpelijk is? En dat de stelling dat je met geen elektrische step de weg op zou mogen een onjuiste stelling is? Of wel: 1. Ongeacht of de Segway, wel of niet meer geproduceerd wordt, wel of niet een succes is, mag je ermee de weg op.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/brommer/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-voor-een-segway
2. Een aantal door de minister als "bijzondere brommer" bepaalde elektrische steps mogen op de openbare weg (o.a. "De Segway" is hier een voorbeeld van).
https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dossiers/bijzondere-bromfietsen Echter niet ALLE elektrische steps mogen de weg op, dus vraagt de vrager zich af waar het verschil tussen de ene en de andere elektrische step zit. Je laatste reactie is zegt niets meer over je eerdere stellingen. Kan ik aannemen dat je je eerdere stellingen hebt laten vallen of iig hebt omgebogen zoals hierboven beschreven?
Willem
3 jaar geleden
De grootste reden waarom de meeste steps geen type goedkeuring krijgen is dat ze geen deugdelijke trommel of schijfrem hebben op het achterwiel. Het is een bijzonder brommer omdat dit door de minister is erkend.

Antwoorden (1)

Een snorfiets valt niet onder de categorie "bijzondere bromfiets" maar onder een andere categorie.
(Er is dus geen reden om snorfietsen daar onder te laten vallen, als ze al een eigen/andere categorie kennen.)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/bijzondere-bromfietsen
"
Bijzondere bromfietsen gaan niet harder dan 25 kilometer per uur en hebben een elektro- of verbrandingsmotor. Gehandicaptenvoertuigen, bromfietsen en (snor)fietsen vallen onder een andere verordening en zijn geen bijzondere bromfietsen. De Segway is... een bijzondere bromfiets.
"

==

Een elektrische step valt soms wel soms niet onder de categorie "bijzondere bromfiets".
Een Kickbike Luxury (een elektrische step) is wel een bijzondere bromfiets.

Met welke bijzondere bromfietsen mag je in Nederland de weg op?
Je mag in Nederland met een bijzondere bromfiets de openbare weg op als hij daarvoor toegelaten is door de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Lichte langzame voertuigen die niet aan de eisen voor de reguliere bromfiets of die van de bijzondere bromfiets kunnen voldoen zoals monowheels, hoverboards en elektrische skateboards mogen niet op de openbare weg gebruikt worden. Op dit moment zijn er 16 voertuigen die als bijzondere bromfiets zijn toegelaten:
....

(Als je klikt op de Kickbike Luxury link valt in de PDF o.a. te lezen)
Bromfietsen van het merk Kickbike, type Luxury, zijn aangewezen omdat:
• het gaat om bromfietsen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer
dan 25 km/h, die uitgerust zijn met een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW en die geen gehandicaptenvoertuigen zijn;
• deze bromfietsen niet reeds tot het verkeer zijn toegelaten op basis van een reguliere toelatingsprocedure;
• ...
• ten aanzien van deze bromfietsen een ten minste even hoog veiligheids- en milieubeschermingsniveau is gewaarborgd als het geval is bij bromfietsen die tot het verkeer zijn toegelaten op basis
van een reguliere toelatingsprocedure;
• deze bromfietsen voldoen aan de criteria die zijn opgenomen in de Beleidsregel aanwijzing
bijzondere bromfietsen (Stcrt. 2014, 34933);
•...

Of wel dergelijke voertuigen worden onderzocht en bekeken op allerlei eigenschappen waarvan veiligheid er idd 1 is.
Elektrische steps die er niet onder vallen voldoen dus (nog) niet of er is (nog) niet gepoogd door de procedure heen te komen.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Leonard, hartelijk bedankt voor je antwoord! Het is me nu veel duidelijker.
Wat mij dus opvalt, is dat er (geloof ik) op geen van die bijzondere bromfietsen een gashendel zit. Kun je dan eigenlijk zeggen dat, zodra er een gashendel op zit en het niet sneller rijdt dan 25kmh, het voertuig onder de categorie 'snorfiets' valt?