Ben ik schuldig of niet? (auto/brommer)

Brommer/auto > Er stond een auto aan de kant van de toekomende auto geparkeerd. Deze auto besloot uiteindelijk midden op de weg te gaan rijden. En mij geen ruimte te geven om te passeren, dit scheelde nauwelijks. Uit woede heb ik z'n spiegel eraf geslagen en ben gestopt z'n 200-400 meter verderop om de brommer netjes neer te kunnen zetten zodat die niet in het pad stond.

Deze meneer beweert dat ik schuldig ben en hij ook aangifte doet vanwege "het verlaten van een plaats delict" (terwijl ik gewoon gestopt ben)

1 : Ben ik schuldig voor het verlaten van een plaats delict, terwijl ik 200-400 meter verderop netjes gestopt ben?

2 : (Misschien niet de juiste keuze om tegen ze spiegel te slaan, maar deze man dreef mij dan ook in de goot en was behoorlijk pissig) Wordt dit verzekerd/kan hierop aangifte gedaan worden terwijl hij op mijn "rijbaan" reed in de straat?

Alvast bedankt,
P.J.

Toegevoegd na 1 minuut:
De auto passeerde met ruimte de geparkeerde auto (waardoor hij dus makkelijk helemaal op mijn weghelft zat en mij voor 5% ruimte gaf)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
6 jaar geleden
Uit woede iets kapot slaan is geen oplossing
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-Je bent netjes gestopt en hebt degene aangesproken waarvan je de spiegel eraf hebt geslagen.
-Aangezien je de spiegel er 'bewust' af hebt geslagen is de kans dat dit verzekerd word erg klein. Vooral als je dit op de plaats zelf hebt toegegeven dit te hebben gedaan.
-Je mag dan wel weten dat bewust hebt gedaan maar je mag dit nooit toegeven, de verzekering zoekt uit wie schuldig aan wat is en maakt vervolgens een besluit.
-Volgens mij kan je geen aangifte doen voor het uitgebreid rijden van de auto, wel zou je dit als een eventuele aanleiding, motief of waarom je de spiegel eraf hebt geslagen kunnen vermelden. Bij het laatste punt van waarom geef je wel toe dat je het hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ter aanvulling: hij mag aangifte maar hij maakt waarschijnlijk geen schijn van kans aangezien je toch bent gestopt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neen, hoor heeft niets met verlaten van plaats ongeval te maken. Althans zoals je het beschrijft.
Je hebt een vernieling aangericht met je hand(moedwillig de zijspiegel er afgeslagen).
Meer is er niet aan de hand.
Dat de verkeersregels niet goed nagekomen zijn, staat hier buiten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik begrijp dat je boos word op het onbeschofte gedrag van de bestuurder van de auto.
Maar om daarom een spiegel stuk te slaan is natuurlijk niet zo handig.
Feit is dat er in principe geen verkeersongeval is gebeurt.
Wel is er schade ten gevolge van een ruzie. Of een verzekering hiervoor een vergoeding geeft of dat je dit zelf moet betalen weet ik niet.
Je bent sowieso niet schuldig aan het verlaten van plaats delict. En dat kun je ook bewijzen. Hoe kan de automobilist anders aan jou gegevens zijn gekomen.
Probeer het netjes en rustig af te handelen. Nu zijn beide partijen boos.
Bel morgen even op met excuses en bied aan de schade te vergoeden.
Leg daarna pas uit waarom je het hebt gedaan. En verwacht niks terug. Ook wil je ook graag excuus van de ander. Je kunt het helaas niet afdwingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@PatrickJ2000, wanneer, waarmee en wie heeft het bijgaande filmpje van 1 minuut en 13 seconden ( 00.01:13) opgenomen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze heb ik zelf opgenomen na de "wisseling" hierover.
De opname van de "wisseling" zelf heb ik uiteraard ook voor als de meneer aangifte heeft gedaan tegen mij voor het verlatem van plaats delict.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze is opgenomen na de "wisseling". Wat bedoel je met 'wisseling". Wat bedoel je precies met "de opname van de wisseling" zelf ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met "wisseling" bedoel ik de situatie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De wisseling zelf heb je gefilmd. Je hebt de werkelijke situatie gefilmd, dus op het daadwerkelijke moment dat er geen voorrang werd verleend.

Antwoorden (1)

Stel dat de autobestuurder het spel hoog gaat spelen, hoe liggen dan zijn en uw kansen:
Voor het verbod van verlaten van de plaats ongeval is een formulering:
‘door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt’.
Je kunt je dan een situatie voorstellen waarbij een bestuurder schade aanricht of oploopt terwijl er geen direct contact is tussen de voertuigen.
Er is wel schade, in dit geval de schade aan de spiegel, het gevolg van het gedrag van een van de verkeersdeelnemers.
Bij ongeoorloofd verlaten van de plaats van het ongeval is het ook van belang dat degene die de plaats van het ongeval verlaat "weet of redelijkerwijs moet weten dat hij de gevolgen heeft veroorzaakt”.
Er is echter een vervolgingsuitsluitingsgrond.
Wanneer de bestuurder, die de plaats van het verkeersongeval heeft verlaten, zich binnen twaalf uren na het verkeersongeval uit eigen beweging meldt bij de politie en zijn identiteit en die van zijn motorrijtuig bekend maakt, is hij niet langer strafbaar en kan hij niet worden vervolgd wegens overtreding van artikel 7 WVW.
U bent ongeveer 200 tot 400 meter doorgereden en hebt daarna vrijwillig of gedwongen uw identiteit bekend gemaakt. Ruim op tijd.
Strafbaar wegens ongeoorloofd verlaten van de plaats van een ongeval is dus absoluut geen sprake.  Wie moet opkomen voor de kosten van de kapotte spiegel wordt bepaald door de verzekeringen onderling,  als u beide besluit het niet ondershands te regelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap dit antwoord niet. Er is toch geen sprake van een verkeersongeval? De auto deed weliswaar in het verkeer iets fout, maar dit ging 'net goed' en dus is er geen ongeval. Het uit woede kapot slaan van de spiegel is wellicht een reactie, (maar geen logisch gevolg!) op de fout van de automobilist en is dus gewoon vandalisme. Hierdoor zal dit ook niet vergoed worden door de verzekering. Van het verlaten van het plaats delict is geen sprake, want de TS is vlakbij gestopt.