Wat moet je doen om een Tomos brom naar snor te bouwen?

Hallo,

IK heb een Tomos standard, hij rijdt nu ongeveer 50 km/h. hij moet gekeurd worden omdat hij geschorst was. Nou wil ik hem graag gelijk ombouwen tot een snor 25 km/h. Hoe kan ik dat het beste doen? Zonder al te veel kosten te kunnen maken.

Hebben jullie advies ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K
TurfGraver
6 jaar geleden
Tomos standard is toch een snorfiets?
Je moet hem dus gewoon in zijn oorspronkelijke staat terug brengen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toen ik hem kocht ging hij al 50 km/h. maar er moet een blauwe plaat op. kan ik er bijvoorbeeld een groter tandwiel opzetten ? of nog andere dingen ?
TurfGraver
6 jaar geleden
Hoe komt het dat hij 50 loopt?
Er is dus mee geknoeid en dat moet weer terug naar origineel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen idee, Ik heb hem zo gekocht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
welke dingen moet ik doen om hem naar de 25 Km/h te krijgen
TurfGraver
6 jaar geleden
Als ze de cilinder hebben uitgeboord naar een groter cilinder inhoud, een nieuw cilinder er op monteren.
Als ze ook een ander uitlaat... origineel uitlaat monteren.
Als carburateur... origineel carburateur monteren.
Als tandwiel... origineel tandwiel monteren.
Kortom geheel afhankelijk van wat ze er mee gedaan hebben om hem harder te laten lopen, en dat kunnen wij niet vanaf hier zien of ruiken.

Antwoorden (1)

De technische verschillen tussen een originele snor en een originele bromversie zijn, althans bij de op dit moment nieuw leverbare modellen, niet zo groot (de remmen bijvoorbeeld zijn hetzelfde), maar hier vandaan is niet te zien wat er aan jouw exemplaar allemaal geknutseld is om hem harder te laten lopen dan de originele snorversie. Zoals TurfGraver ook al heeft gesteld.

======

“Standard 25 / Mooi door eenvoud. [...] Alle snor- en bromfietsen van Tomos beschikken over vering op het voorwiel, vering op het achterwiel en een geveerd zadel.”

Type: 49 cc luchtgekoeld tweetakt
Boring x slag: 38.0 mm x 43.0 mm
Compressieverhouding: 6.0 : 1
Carburateur: 9 mm Dell’Orto SHA 14-9
Ontsteking: CDI
Versnelling: Automatisch met twee versnellingen
Oliesmering: Mengsel
http://tomos.nl/nl/product/tomos-standard

======

Standard XL 25 / Eenvoud & gemak / De XL versie is de luxere variant van het model Tomos Standard. De Tomos Standard XL beschikt over een elektrische oliepomp.
http://tomos.nl/nl/product/tomos-standard-xl-25

======

De Tomos Standard XL 45 is de snellere variant van de Tomos Standard XL 25. [...]

Type: 49 cc luchtgekoeld tweetakt
Boring x slag: 38.0 mm x 43.0 mm
Compressieverhouding: 6.0 : 1
Carburateur: 9 mm Dell’Orto SHA 14-9
Ontsteking: CDI
Versnelling: Automatisch met twee versnellingen
Oliesmering: Oliepomp Dell'Orto
http://tomos.nl/nl/product/tomos-standard-xl-45

======

Op basis van de identieke carburateur en andere gegevens van de motor lijkt de _huidig leverbare_ originele snorversie technisch gezien een ‘geknepen’ versie van de bromversie. Hij is ‘tammer’ gemaakt door iets in de uitlaat of aan de ontsteking of zo. Of de kettingtandwielen.

Bij een oud model hoeft dit niet zo te zijn uiteraard.

Een goede dealer zou je verder moeten kunnen helpen (kun je vinden met de Dealer Locator op de website http://tomos.nl/nl ), of anders de importeur zelf, of de keuringsinstantie.

Of inderdaad iemand op een Tomos forum, maar dát had je zelf dus ook al bedacht :-)
http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?f=52&p=351875#p351875