Waarom trekt mijn Puch Maxi n DGR niet/slecht op?

Zoals als de titel al zegt, mijn puch maxi n DGR trekt heel slecht op. Voorheen deed hij het perfect maar sinds pas werkt hij slecht. Hij start wel en rijd wel maar soms dan heeft gas geven helemaal geen zin en als ik teveel gas geeft zakt hij een soortvan uit. Ik heb zelf niet veel verstand van brommers dus daarom vraag ik het jullie. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, maar nadat ik een keer door een redelijk grote plas heenreed treedde deze problemen op. Weet iemand hoe dit komt en hoe het op te lossen is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Dat kan verschillende oorzaken hebben. Maar aan je verhaal te lezen zit er vermoedelijk ergens rommel die moet worden verwijderd.

Het volgende zou je zelf kunnen doen:
Vuil in de benzineleiding kun je kwijtraken door stilstaand met de brommer op de standaard met een paar keer flink gas geven.

Elke motor van een brommer heeft voldoende zuurstof en brandstof nodig. Behalve de afstelling van de juiste verhouding kan er ergens ook rommel tussen zitten. Wat je kunt doen is het luchtfilter (als dat er nog op zit) en de carburateur (vooral sproeier!) schoonmaken dat lost dit soort problemen meestal wel op.

https://www.youtube.com/watch?v=OAvAvmifCKg
https://www.youtube.com/watch?v=iTJozGAUJRs

Oude carterolie dien je overigens tijdig te vervangen. Doe je dat niet en laat je de olie te stroperig en donker worden kan dat voor vermogensverlies zorgen (en schade aan je motorblok).

Laat het volgende over aan iemand die weet wat hij doet:
Check ook of het motorblok aan het "zweten" is, dat zou een indicatie kunnen zijn dat er te weinig compressie is. Dat is meestal ook goed te horen aan het sissende geluid uit het motorblok. In dat geval kun je het blok loshalen en nieuwe pakkingen plaatsen, let daarbij op dat je bij het monteren van het blok weer de bouten kruisgewijs evenredig aandraait en ze vooral niet forceert zodat ze breken.

Succes.
7 jaar geleden
BarendV
7 jaar geleden
Duim omlaag? Kritiek is prima, maar vertel ook even wat er verkeerd is, daar heeft men toch meer aan, nietwaar?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Idd, ik heb je een duimje omhoog gegeven voor compensatie.
Hoe ik het vroeger altijd na keek: Compressie testen door met gevoel te kicken, afstelling brandstof/lucht door naar de bougie te kijken, koffiebruin is goed. Carter afsoppen om te controleren op lekkage. Kijken hoe de bougie vonkt door hem tijdens het kicken tegen me frame aan te houden. En als ik het zo niet kon vinden was het probleem afstelling rollers en veren (heeft een puch volgens mij niet?) of toch de ontsteking. Ook kan je membraan niet meer naar behoren functioneren.

Andere antwoorden (1)

Onderaan de carburateur zit de vlotterkamer , als je die er af schroeft kan daar vuil of soms water in zitten
Daar zit ook de sproeier, een klein koper schroefje met een gat er in, die zou (deels) verstopt kunnen zitten
Als je gas geeft krijgt de motor meer lucht en hoort hij ook meer benzine te krijgen ,
en dat gaat niet als de sproeier verstopt zit