Wat is er gebeurd als mijn brommer verzopen is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
44.5K
TurfGraver
7 jaar geleden
Dan is in je cilinder te veel brandstof (in verhouding met lucht) gekomen. Hierdoor is geen brandbaar gasmengsel aanwezig.

Antwoorden (1)

Op een of andere manier is er relatief veel benzine in je cilinder gekomen. De naald van je vlotterkamer is blijven hangen, of je hebt op een verkeerde manier geprobeerd te starten, bijvoorbeeld.
Daardoor is het gasmengsel te “rijk” en niet goed meer met een vonkje van de bougie te ontsteken.
Bovendien kan de bougie echt nattig geworden zijn van al die niet goed verstoven of zelfs terug neergslagen benzine, en dan ontstaan er geen vonken aan de bougie (de hoogspanning voor de vonk lekt dan weg over de vochtige porseleinen voet van de centrale elektrode van de bougie).

Wil je ook weten wat je nu moet doen?
Beide effecten (te “rijk” gasmengsel en een aan de binnenkant vochtige bougie) kun je globaal met twee methoden aanpakken.

Je kunt het grondig doen, of wat eenvoudiger aanpakken.

Omslachtige maar wel grondige methode:

Punt 1. Liefst bougie eruit schroeven en de binnenkant laten drogen en reinigen. Benzinekraantje dichtzetten.
Punt 2. Een kwartiertje wachten (en intussen de motor ook even ronddraaien met kickstarter of elektrische starter, waarbij de eventuele benzinelucht eerst wel weggewaaid is, dus buiten doen, en de bougiekabel weghouden van het gat waar de bougie zat).
Punt 3. Daarna de droge bougie er weer in en bougiekabel vastzetten.
Punt 4. Gas naar vol open draaien EN ZO VASTHOUDEN en dan zó een tijdje starten tot ie aanspringt. Met een elektrische starter pakweg tien seconden volhouden per keer, en dan een half minuutje wachten, maar wel steeds heel de tijd dat gas vasthouden in de stand volgas.
Punt 5. Als dat zo starten na een keer of vier nog steeds niet helpt, dán gokken op de koudstartprocedure: benzinekraantje open, en de gewone koudstartprocedure: choken en gas dicht tijdens het starten.

Alternatief met minder werk (en iets minder kans op succes):

Punt 11: benzinekraantje dicht zetten;
Punt 12: gas naar vol open draaien EN ZO VASTHOUDEN en dan zó een tijdje starten tot ie aanspringt. Met een elektrische starter pakweg tien seconden per keer volhouden, en dan een half minuutje wachten, maar wel steeds heel de tijd dat gas vasthouden in de stand volgas.
Punt 13: Als dat zo starten na een keer of vier nog steeds niet helpt, dán gokken op de koudstartprocedure: daarvoor nu eerst het benzinekraantje open zetten, choken en gas dicht tijdens het starten.

Succes.