is het legaal om met een stuurtas brommer te rijden?

Ik ga morgen met vrienden touren en ik moet de weg wijzen. Dus dacht ik dat het handig zou zijn om een kaart in de stuurtas te doen. Het werkt goed en rijd prima! Maar mag dit wel?
Gr jay

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb biet kunnen achterhalen of het verboden is. Het wordt afgeraden, ook voor fietsers. In het onderstaande artikel wordt het als schuld aangerekend.

VR 2010, 15
Rb. Rotterdam, 13 mei 2009

Aansprakelijkheid wegbeheerder, eigen schuld brommer, billijkheidscorrectie.
Jongen op brommer rijdt in op hoogteverschil op een fietspad, veroorzaakt door wegwerkzaamheden. Hij wordt gelanceerd en komt ten val. Tijdens de procedure tot schadevergoeding jegens de wegbeheerder (waarin bij tussenvonnis reeds wordt geoordeeld dat de wegbeheerder aansprakelijk is, maar dat nader onderzoek naar het beroep van de wegbeheerder op eigen schuld noodzakelijk is) overlijdt hij. Zijn nabestaanden zetten de procedure voort.
Eigen schuld van bromfietser is gelegen in drie omstandigheden: te hoge snelheid, een zware tas aan het stuur verstoorde zijn evenwicht, de valhelm was niet goed vastgemaakt. Na deskundigenbericht over de vraag naar de invloed van het losschieten van de helm op het letsel, oordeelt de rechtbank dat deze omstandigheden in de causale afweging een percentage eigen schuld rechtvaardigen van 70%. Op grond van de billijkheidscorrectie wordt dit teruggebracht tot 50%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als het de stuur en andere eigenschappen van de brommer niet aantast is het geen probleem. Moet je zelf ook uitkijken dat je niet teveel bent afgeleid door op de kaart te kijken. Raak je betrokken bij een ongeval en als blijkt dat de tas deels het gevolg zou zijn van het ongeval kan je daarvoor aansprakelijk worden gesteld. je komt dan terecht in het soort arresten zoals al door andere GV-er zijn aangehaald.
Dit is dan vaak gerelateerd aan artikel 5 van de WVW 1994.