Een Saxonette is een spartamet (bron 1). Een spartamet is voor de wet gelijkgesteld aan een bromfiets, waarvoor u een rijbewijs nodig heeft (bron 2).
Overigens hebt u geen apart bromfietsrijbewijs nodig als u al een auto- of motorrijbewijs heeft.

Er geldt alleen een ondergrens voor leeftijd w.b. rijbewijs (bron 3), en geen bovengrens. Dus ook een 70+'er heeft een rijbewijs nodig voor een Saxonette.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een Saxonette is overigens een elektrische fiets, die pas gelijkgesteld wordt met een bromfiets wanneer er volledig automatisch mee kan worden gereden.
http://www.vanderkruijs-scooters.nl/fietsen/saxonette-e-bikes Als dat niet zo is, dan is een rijbewijs dus niet per se nodig.