wie is verandwoordelijk scooterschade?

Mijn dochter heeft een glijder gemaakt met de scooter van een vriendin, de vriendin vroeg mijn dochter om haar scooter naar huis te rijden en gaf dus toestemming. Nu komen de ouders met een rekening naar mijn dochter, het ongeluk is niet expres veroorzaakt en mijn dochter heeft ook letsel aan arm,been,hand en haar kleding is stuk. Mijn aansprakelijkheid vergoed dit ongeval niet. Wat moet ik nu? Mijn dochter heeft zelf een WA verzekering op haar naam ze heeft zelf ook een scooter maar ben je dan verzekerd als je op een scooter van een vriendin rijdt? Ik weet dat de scooterverzekering op naam staat van de ouders van het meisje. Ik ben schappelijk om de kosten te delen al vind ik het de schuld van de vriendin, zij vroeg mijn dochter haar scooter weg te brengen. Maar haar ouders willen alles op mijn dochter verhalen, staan zij in hun recht?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Je dochter is toch degene die een glijder maakte.
Ze had ook de scooter niet kunnen rijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
maar je geeft toestemming dus het meisje wat afstaat is haar eigen verantwoordelijkheid dat ze hem afstaad
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden maar het is nog niet duidelijker voor mij. Ronron mijn dochter heeft uit goedheid de scooter voor haar vriendin wegereden en had ook niet vooraf kunnen voorzien dat zij een glijder zou maken. Eriwin zo denk ik er ook over. Hoop dat er mensen zijn die wel weten of ik juridisch sterk sta
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De scooter is verzekerd, waarschijnlijk alleen voor schade die de bestuurder aan anderen toebrengt (WA), als hij allrisk is verzekerd krijgen ze ook de schade vergoedt aan de scooter, helm en kleding. Het maakt niet uit wie erop rijdt, de schade zal waarschijnlijk niet vergoedt worden (WA) door de verzekering, pech voor de ouders van dat meisje, maar jouw dochter is niet aansprakelijk omdat hun dochter haar toestemming heeft gegeven erop te rijden. .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het word me nu wat duidelijker, al heb ik er een naar gevoel bij en had ik graag financieel de ouders bij willen staan, dit puur uit beleefdheid. Maar er valt niet met de ouders te praten, volgens hun heeft mijn dochter de scooter bestuurt en is zij verantwoordelijk voor de schade. Maar ik zie het zo hun dochter wil dat mijn dochter de scooter wegrijdt en neemt dus dat risico, het had net zo goed de dochter kunnen zijn die de glijder had gemaakt. Zoiets vraag je niet om. Bedankt voor jullie respons

Het beste antwoord

Als de scooter alleen WA-verzekerd is en de lener veroorzaakt schade daaraan, heeft de eigenaar van de scooter pech. De verzekering keert dan niet uit. Dat zou ook niet gebeurd zijn als de eigenaar zelf de scooter had bestuurd.

Toegevoegd na 6 minuten:
De veroorzaker (je dochter en in feite jij als wettelijk vertegenwoordiger) kan de schade aan de scooter ook niet verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Motorrijtuigen zijn in deze verzekeringen uitgesloten.

Kortom: nooit een motorvoertuig uitlenen dat alleen WA verzekerd is want in het geval van schade heb je pech, de verzekering keert niet uit.

Toegevoegd na 21 minuten:
Natuurlijk kan de eigenaar van de scooter (haar wettelijke vertegenwoordigers in dit geval) proberen de schade te verhalen op de tegenpartij. Dat is vaak lastig in zo'n geval vanwege de gegeven toestemming.

Ik vind het voorstel om de kosten te delen netjes.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vriendin heeft toestemming gegeven op de scooter te rijden, dan is de eigenaar verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijkheid. Ik had voorgesteld de kosten te delen maar zij willen daar niet mee akkoord gaan. Het is nu afwachten hoe verder?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als zij niet willen delen, en u niet alles wil betalen, dan loopt het hier vast.. :-|