Hoeveel En wat voor straf kan ik krijgen voor heling minderjarig?

Nou ik ben 15 jaar oud en ik heb een scooter geleend van een vriend waar van ik niet wist dat die niet is gestolen want ik had de kenteken gescant op rdw,nl en stond erop dat hij niet gestolen was nou ik ben angehouden zonder rijbewijs en op een gestolen scooter mar dat wist ik niet dus ik heb 6 uur vast gezeten voor onderzoek toen mocht in naar huis mijn vraag is wat voor straf kan ik krijgen ik ben 15 jaar en nog nooit contact gehad met politie of justiti nog nooit en ik wist niet dat de scooter is gestolen en heb ook bewijzen laten zien graar reactie alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.6K
Powergen
8 jaar geleden
Waarom rijd je er überhaupt op wanneer je geen rijbewijs hebt...?
Amadea
8 jaar geleden
Zonder rijbewijs rijden: €240
Bestuurder jonger dan 16 jaar: €240
erotisi
8 jaar geleden
Ook als je in bezit bent van een gestolen goed blijk je strafbaar te zijn, Dus als je het hebt geleend heb je de scoorter in bezit gehad. Bij schuldheling gaat het erom dat bewezen moet worden dat u rederlijkerwijs kon vermoeden dat de goederen van een misdrijf afkomstig waren. Dus als de politie niet kan bewijzen dat jij als lener/bezitter je kon vermoeden dat het gestolen was zul je missien vrijuit gaan. Meestal zie je natuurlijk de situatie dat de koper een spotprijsje betaald voor een scooter. Als lener is dat allemaal wat onduidelijker. Degene waarvan je het geleend hebt zal dan ook problemen kunnen verwachten.
Maar als je een straf krijgt moet je denken aan een taakstraf van een week of zo of iets voor bureau halt, zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/inhoud/straffen-en-maatregelen-voor-jongeren
kierkegaard47
8 jaar geleden
"Dus als je het hebt geleend heb je de scoorter in bezit gehad. " Dat denk ik niet. De bezitter was nog steeds degene die hem uitgeleend had. Ik citeer uit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bezit_(Nederlands_recht) "De wet onderscheidt bezit van houderschap. Een bezitter houdt een goed voor zichzelf, terwijl een houder een goed voor een ander houdt. Onverminderd de feitelijke beschikking die een houder heeft over een goed weet die houder dat hij niet de bezitter of eigenaar is. Als iemand bijvoorbeeld een boek leent van de bibliotheek is hij geen bezitter van dat boek maar houder namens de bibliotheek (die de eigenaar is; zie ook Houderschap). Bezit is middellijk of onmiddellijk. Van onmiddellijk bezit is sprake indien het goed niet door een ander voor de bezitter wordt gehouden, terwijl bij middellijk bezit het goed door een houder namens de bezitter wordt gehouden. In het vorige voorbeeld was de bibliotheek eerst onmiddellijk bezitter van het boek; echter ten tijde dat de lener het in leen heeft is de bibliotheek middellijk bezitter."
kierkegaard47
8 jaar geleden
Wat ik dus denk dat er gebeurt is dat het gegeven dat de scooter gestolen was, géén gevolgen voor de vraagsteller zelf heeft- behalve misschien een waarschuwing. Wel voor die vriend natuurlijk! Maar ik vermoed dat de overtredingen voor het geen rijbewijs hebben en jonger dan 16 zijn blijven staan, en dat de vraagsteller er met de door Amadea genoemde boete(s) vanaf komt.
erotisi
8 jaar geleden
'Bezit' moet dus zijn 'voorhanden hebben'. Zie verder mijn reactie bij antwoord.

Antwoorden (1)

Schuldheling: iemand kan bij de aankoop, bezit of verkoop van een artikel vermoeden dat het om een gestolen goed gaat. Hier staat een gevangenisstraf van ten hoogste één jaar op en/of een geldboete van maximaal € 78.000,-

https://www.politie.nl/themas/heling.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Op zich zal dit antwoord juist zijn. Zou er alleen wel aan willen toevoegen dat het hier inderdaad om _maximum_straffen gaat waarbij dus in gedachten moet worden gehouden dat het dan om bijzonder grootschalige of in ander opzicht bijzonder ernstige vergrijpen gaat. De feitelijke straf die vraagsteller boven het hoofd hangt--als die hem al boven het hoofd hangt-- zal hierbij natuurlijk zelfs niet eens in de buurt gaan komen. PS. ik geef geen minnen.
kierkegaard47
8 jaar geleden
En in dit geval heeft vraagsteller hem geléénd, dus denk ik dat hij formeel niet eens onder die bepaling valt. Degene die hem heeft uitgeleend, waarschijnlijk wel.
erotisi
8 jaar geleden
Op zich al een interessant probleem of lenen van een gestolen goed strafbaar is. De wet luidt: Artikel 417bis Sr luidt:[2] 1. Als schuldig aan schuldheling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vijfde categorie:
a. hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht redelijkerwijs had moeten vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
b. hij die uit winstbejag een goed voorhanden heeft of overdraagt dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een goed overdraagt, terwijl hij redelijkerwijs moet vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betreft.
2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die uit de opbrengst van enig goed voordeel trekt, terwijl hij redelijkerwijs moet vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betreft. Wat moet dus worden verstaan onder 'voorhanden hebben'? Abusievelijk heb ik in mijn reactie het begrip 'bezit' gezet dat klopt dus niet, want bezit impliceert eigendom en niet houderschap igv een lening. In HR 21 maart 2000, heeft de Hoge Raad met een beroep op de wetsgeschiedenis een ruime uitleg gegeven aan de woorden "voorhanden hebben". Ieder feitelijk voorhanden hebben, met welk doel of krachtens welke titel dan ook, valt er onder, dus ook het gebruik van een van misdrijf afkomstig voorwerp.
Voor zulk voorhanden hebben is een zekere feitelijke zeggenschap nodig. Daar is geen sprake van volgens de HR als je iets uit alleen nieuwsgierigheid iets wil bekijken. Maar als in casu sprake is van lenen en niet alleen bekijken lijkt daar wel een zekere zeggenschap uit te kunnen voortvloeien. Dus kan je van lenen spreken dat dat een vorm van voorhanden hebben is.
http://www.juridischkennisportaal.nl/wiki/strafrecht/diefstal-afpersing-heling-en-verduistering/jurisprudentie-eisen-aan-voorhanden-hebben-.htm
kierkegaard47
8 jaar geleden
Kijk aan, dat is wel interessant inderdaad. Maar dan staat er nog altijd de clausule : "redelijkerwijs had moeten vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;" Als hij kan aantonen dat hij het kenteken nota bene heeft nagekeken op rdw,nl en daar daar op stond dat hij niet gestolen was, dan zou ik zeggen dat hij dat redelijkerwijs niet had kunnen vermoeden. Aan de andere kant: puur het feit dàt hij dat nakeek, is misschien weer een indicatie dat hij het niet vertrouwde, enz.
erotisi
8 jaar geleden
verwarrend op zich is wel dat de politie wel het woord bezit gebruikt (in de bron van het antwoord) wat juridisch dus niet helemaal correct is.
erotisi
8 jaar geleden
Maar de min is niet van mij hoor, want als de politie zelf zo'n 'fout' al maakt....
Al zullen de straffen gezien de leeftijd worden bepaald door het jeugdstrafrecht. Maar goed, hier lijkt mij terughoudendheid op zijn plaats want echt zekerheid is er niet zeker niet voor het onderliggende geval van 'lenen'.