als ik aan het rijden ben met mijn citta gilera, val uit het niets mijn moter uit. en blokkeert mijn achterwiel hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
tinus1969
8 jaar geleden
Wat vond de garage ervan? Die kan dat wiel ZIEN.

Antwoorden (1)

Een Gilera Citta is een tweetakt brommer.
Je omschrijving leest als een klassieke vastloper van een tweetaktmotor die te heet wordt door te weinig koeling, een te arm mengsel, of een gebrek aan smering. En vaak een combinatie van deze oorzaken. Daarbij zet de zuiger zich vast in de cilinder en dan staat je achterwiel ineens stil.
Vaak kun je na even wachten het motortje weer starten, alleen is het i.v.m. met de nu licht beschadigde cilinderwand verstandiger om die inwendige krassen eerst weg te werken. Soms noemt men dit voorval dan een warmloper in plaats van een vastloper.

Het kán ook een volledige vastloper geworden zijn, bijvoorbeeld door een gebroken zuigerveer, of erger. Dan zit de zuiger echt vastgesmolten in de cilinder.