Rechterhandrem scooter remt niet meer, wat te doen?

Ik reed vanochtend van een helling af en remde af om de bocht aan het einde te kunnen maken, maar opeens deed mijn rechterhandrem van mijn sym mio 50 het niet meer. Ik kan deze rem helemaal indrukken, staat geen kracht meer op en remt dus ook niet.

Wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.1K
Erna55
8 jaar geleden
Naar de fietsenmaker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 Dat was niet mijn vraag, als ik naar de scooterwerkplaats ga ben ik het dubbele kwijt dan als ik er zelf wat aan kan doen en evt. een nieuwe kabel koop. Elke euro voor een student is meegenomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een dood student hoeft niks meer uit te geven.
Als je deze vraag stelt (waar Erna55 op reageert en niet antwoord) zou ik er van afblijven en door iemand met verstand (tja kost geld) naar laten kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Moordigger Een dood student?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je de remolie wilt vervangen (punt 4 bij antwoord paulus811) heb je DOT5 nodig. Kijk daar ontzettend mee uit want het bijt alles weg waar het op terechtkomt. Dus je voorkap, voorvork geheel inpakken. Dan bij het stuur oliereservor voorzichtig bijvullen. Ventiel bij remklauw openzetten en dan knijpen met de rem totdat er daar olie uitkomt. Ventiel weer dichtdraaien en tenslotte heel klein beetje meer olie erbij doen. Doe oude kleren aan en latex handschoenen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja cdegroot. Zonder (of met falende) rem rijden is levensgevaarlijk. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, als de achterrem het nog doet, hoeft het niet levensgevaarlijk te zijn en daar staat de aandrijving op. Tevens kan je remmen door gas terug te nemen. Ideaal is echter anders...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, als je ervaring hebt met scooterrijden is het geen probleem, het is inderdaad echter niet ideaal..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je hem het hardst nodig hebt wordt (kan) het levengevaalijk (zijn).
Snap bij rechtuit rijden zonder dat je het nodig hebt dat er niks aan de hand is :).
En eh, bij de motor rem ik toch voor 80% met de voorrem.
Alleen de achterrem gebruiken bij hard remmen, loop je kans op onderuitgaan (met alle gevolgen van dien).
Maar he, ga lekker knoeien met je remmen, heb liefer een scooter die niet start dan die niet remt. :p

Antwoorden (3)

Remkabel aftellen of vervangen.

Toegevoegd na 34 seconden:
afstellen
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je de remolie wilt vervangen (punt 4 bij antwoord paulus811) heb je DOT5 nodig. Kijk daar ontzettend mee uit want het bijt alles weg waar het op terechtkomt. Dus je voorkap, voorvork geheel inpakken. Dan bij het stuur oliereservor voorzichtig bijvullen. Ventiel bij remklauw openzetten en dan knijpen met de rem totdat er daar olie uitkomt. Ventiel weer dichtdraaien en tenslotte heel klein beetje meer olie erbij doen. Doe oude kleren aan en latex handschoenen!
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Geen kabel? Dat snap ik niet. Waarom loopt er dan een snoer van de rem hendel naar beneden naar het wiel? Wat zit daar dan in als er geen kabel doorheen loopt?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Haha, ik dacht altijd dat dit net als de handrem van een fiets was. Dat er een draad doorheen liep.
Dit probleem kan vijf oorzaken hebben:

1) De remkabel is uitgerekt. Je kunt hem dan stellen met het stelschroefje aan de kabel bij het achterwiel
2) de remkabel is los/gebroken. (laten) vastzetten en hij remt weer
3) de remcylinder(s) zijn kapot. Laten vervangen door een specialist
4) de remolie is eruit of onvoldoende. Bijvullen door een specialist. Dit is erg lastig zelf te doen omdat je voor het ontluchten een speciaal apparaat nodig hebt (je kunt het zelf, maar is een rotklus)
5) Je trommelremblokken zijn versleten. Laten vervangen door de specialist en gelijk de olie laten vervangen.
8 jaar geleden
Als je ervaart dat de rem van de scooter niet meer optimaal werkt kan het zijn dat één van de remonderdelen niet meer werkt. Dat kan in bepaalde situaties wel levensgevaarlijk zijn als de scooter niet optimaal remt. Een scooter rem bestaat uit veel onderdelen die na verloop van tijd verslijten. Ga dus naar een erkende reparateur en knutsel niet zelf als je er totaal geen verstand van hebt.
Meestal is het een plaatselijk defect en hoeft niet het hele remsysteem te worden vervangen.