Worden tweetaktmotoren in de toekomst verboden?

Enige tijd geleden was er al het nodige over te doen vanuit milieugroeperingen e.d. Er werd / wordt ook gezegd dat vanuit de EU regelgeving zou komen die tweetaktmotoren (en de apparaten waarin ze zitten) aan banden zou leggen.

Is dit al zo? Wordt dit binnen enige tijd zo?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de watersport wordt er al jaren over gesproken . De voordelen zijn lichte bouw , felle gas respons , eigenlijk ideaal voor een buiten bord motor . Inmiddels staat de techniek niet stil en zijn er ook zeer zuinige 2 takt motoren ( optimax van mercury) ja de nadelen worden wat kleiner maar 4 takt blijft stiller schoner maar complexer qua bouw . Ja mogelijk een verbod maar beter is goede wetgeving qua uitstoot zo dat de industrie geprikkeld wordt te innoveren . Dus zonder vervuilende mengsmering .

Het beste antwoord

Al sinds halverwege vorig jaar of zelfs al langer wordt hierover gepraat, omdat tweetakt inmiddels natuurlijk een beetje achterhaalde techniek is die eigenlijk meer in het museum thuishoort dan op de openbare weg, en niet meer echt van deze tijd is. Behalve een hele hoop lawaai kunnen maken, wat met name jonge jongens nog wel prettig vinden, en wellicht een stukje nostalgie, zijn er ook niet echt grote voordelen aan verbonden. Er zitten echter wel wat haken en ogen aan een verbod natuurlijk ,want een verbod moet ook weer nageleefd en gecontroleerd (en eventueel gesanctioneerd) worden. En daar gaat meestal wel wat tijd overheen voor er daadwerkelijk van een verbod sprake is.

Voor zover ik kan vinden zijn de plannen om dit moment om uiterlijk eind 2018 in elk geval een verbod op de verkoop van nieuwe tweetaktvoertuigen op te leggen. Maar voor je ook gene oudere (of zelfs klassieke) tweetakt meer mag hebben, daar gaan ongetwijfeld nog wel wat jaartjes overheen. Maar uiteindelijk zal het er toch een keer van komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktmotor
Niet alleen jongens vinden het wat het is gewoon nog steeds een mooi stukje techniek.

Andere antwoorden (1)

Schrijf de tweetakt motor nog niet af!
In de watersport is hij helemaal opnieuw uitgevonden. De Evinrude G2 E-Tec C-150 HO is zuiniger, stiller en schoner dan vergelijkbare viertaktmotoren. Haar tweetakt-techniek zal beslist binnen afzienbare tijd worden toegepast in het wegverkeer. Want het elektrificeren van het wegverkeer in 2030 acht ik mission impossible.