Maximumsnelheid brommer en snorfiets
De maximumsnelheid van de snorfiets is overal 25 kilometer per uur.

De maximumsnelheid van de brommer hangt af van de plaats op de weg.

Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur.
Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur.
Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.

De high speed-ebike: wat mag en wat moet?

Een high speed e-bike (ook wel speed pedelec) is een elektrisch fiets waarbij je snelheden tot 45 km per uur kunt bereiken of tot 20 km per uur zonder te trappen. Het is een goed alternatief voor de auto die wordt gebruikt voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer. Je bent sneller dan met de fiets én het is veel goedkoper.

De high speed e-bike is zo nieuw, dat de regelgeving daar nog niet op in heeft kunnen spelen. Volgens de huidige regelgeving gelden voor high speed e-bikes de regels voor snorfietsen. Zij mogen daarom maximaal 25 kilometer per uur rijden. Vanaf 1 januari 2017 verandert dit. Dan gelden voor deze e-bikes de regels voor bromfietsen. Mogelijk gaan er nog wel aangepaste regels gelden voor de high speed e-bikes vergeleken met normale bromfietsen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De regelgeving voor de speed-pedelec is zo goed als klaar, maar het vereist nog enige aanpassingen. Of dit vóór 1 januari 2017 gehaald wordt, is niet zeker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, je hebt mijn reactie keurig overgenomen in je antwoord, dan moet ik er wel een punt voor geven.

Andere antwoorden (2)

Bromfietsen/scooters mogen max. 45 kmh gaan. Voor de e-bike zijn thans nog geen beperkingen wat heel gek is want laatst werd ik ingehaald door een e-bike die minimaal 60 kmh reed. Berijder had overigens wel een fietshelm op...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus @freek, als dat tweewielige apparaat minstens 45km/u kan rijden dan is dat een speed-pedelec, een nieuwe generatie elektrische fiets. Voor de fiets, e-bike en speed-pedelecs zijn er wel degelijk beperkingen. De toegestane max snelheid is officieel 25km/u, ook bij het dragen van een fietshelm. Een fietshelm maakt de overtreding niet legaal. Binnen de bebouwde kom is 45 km/u op een fiets (e-bike of speed-pedelec zijn nog steeds fietsen) goed voor een bekeuring van ruim €180. Het is de bedoeling dat in 2017 er Europese regels gaan gelden voor de speed-pedelec. Maar nog twee jaar ongestraft scheuren over de fietspaden zal niet gaan. De RDW, Bovag, ANWB, Fietsersbond, politie en het ministerie van IenM hebben afgesproken dat, minstens tot de nieuwe regels in 2017 van kracht worden, met de speed-pedelec maximaal 25 km/u mag worden gereden. Als alles doorgaat in 2017 moet het vervoermiddel geregistreerd worden bij de RDW én een WA-verzekering én een blauw kentekenplaatje krijgen.
Het wordt wel een superschoon en zuinig alternatief (als het niet regent) voor het woon-werkverkeer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De regelgeving voor de speed-pedelec is zo goed als klaar, maar het vereist nog enige aanpassingen. Of dit vóór 1 januari 2017 gehaald wordt, is niet zeker.
Als de regels in 2017 van kracht worden, wordt de snelheid inclusief meetrappen meegeteld en is er spraken van een bromfiets en een geel kentekenplaatje vereist. Het ministerie I en M onderzoekt samen met de stakeholders wat de beste plaats op de weg is. Op de rijbaan of op het fietspad.
Omdat de huidige motorfietshelm niet voldoende ventileert, is het overduidelijk dat deze helm niet geschikt is voor een berijder van een high speed e-bike.
Het Ministerie onderzoekt ook hoe de huidige bezitter van een high speed e-bike, die vanwege de eerdere kentekening nog snorfiets is en zich ook zo dienen te gedragen, hun kentekening om kunnen zetten naar bromfiets (van blauw naar geel kentekenplaatje.)
De maximumsnelheid van de snorfiets is overal 25 kilometer per uur.

De maximumsnelheid van de brommer hangt af van de plaats op de weg:
- op de rijbaan maximaal 45 kilometer per uur
- op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom maximaal 40 kilometer per uur
- op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom maximaal 30 kilometer per uur

De term scooter verwijst naar een bepaald model snorfiets, bromfiets of motorfiets. De term scooter is geen wettelijke voertuigcategorie.

Voor een elektrische fiets gelden verschillende regels afhankelijk van o.a. de kracht van de elektromotor en tot welke snelheid er trapondersteuning is.
- trapondersteuning tot max. 25 km/uur & max. 250 watt: regelgeving gewone fiets
- trapondersteuning tot max. 45 km/uur & meer dan 250 Watt: regelgeving snorfiets of bromfiets.

Zie verder:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-voor-een-elektrische-fiets-met-trapondersteuning.html

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bromfiets/regels-voor-brommers-en-snorfietsen