Mag je de oranje reflectoren aan vervangen voor rode op een scooter?

Mag je de oranje reflectoren die aan de twee zijkanten van je scooter zitten vervangen voor rode reflectoren?

En als dit niet mag, mag jr ze dan verwijderen en niks voor terug plaatsen?

Wat zijn de consequenties als je dit doet terwijl het niet mag? Boete? Waarschuwing?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
paulus811
9 jaar geleden
Waarom zou je dit willen doen? Gewoon interesse.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn scooter is mat zwart met rode accenten. De oranje reflectoren passen totaal niet bij de rest van de scooter. Dus vroeg me af of je er rode voor in de plaats mag doen. Want als je niets terug doet heb je van die lelijke gaten op je zijkappen
paulus811
9 jaar geleden
Ik snap t, dank voor je uitleg en hoop dat het lukt. Persoonlijk zou ik het gewoon doen, ik kan me niet voorstellen dat je er een boete voor krijgt. En je kunt de oranje exemplaren altijd weer terugzetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen onderbouwing. Maar volgens mij mag dat niet. Rood wordt namelijk voor achterlicht gebruikt. De reflectoren verwijderen en niets terug plaatsen zou ik ook niet doen. Hoe kunnen de auto's je scooter zien van een zijkant als je geen licht aanhebt en het donker is?

Antwoorden (1)

Dat hangt af van de positie. Op grond van de Regeling Voertuigen moet het voertuig een ambergele retroreflector aan de zijkant hebben als deze in gebruik is genomen na 31 december 2006 (artikel 5.6.51). Aan de voorste zijkant moet ambergeel en aan de zijkant achter mag een rode reflector geplaatst worden (artikel 5.6.57 onder G). In artikel 5.6.65 staat dat er niet meer verlichting of retroreflectie is toegestaan dan genoemd in de artikelen.

Wat de consequenties zijn hangt af van de agent. Het kan zijn dat hij niets zegt, het kan zijn dat hij een waarschuwing geeft, het kan zijn dat hij een bekeuring geeft.